torsdag 28 maj 2009

Utspring.

Jaha, så bryter hela studenthysterin ut idag då. Nu gäller det att hålla i hatten och inte ta med sig bilen till innerstaden.

Och själv har jag fem studentmottagningar inbokade de närmaste dagarna. Som alltid känns det som om dessa tillställningar är arrangerade mer för föräldrarna än för studenterna. Det är i alla fall vi vuxna som står kvar på nattkroken och dricker upp slattarna. Ungarna har dragit vidare i natten. Det hade jag också gjort om jag hade varit student, så jag säger inget om det. Det är hur som helst ganska trevligt alltihop.

Och lite märkligt och vemodigt också, eftersom de som nu tar studenten och har jätteurringningar och fina kostymer och är fulla och glada och står på randen till vuxenlivet, har jag sett växa upp. För två sekunder sedan var de fyra år och lärde sig cykla utan stödhjul.

I år köper jag likadan present till alla studenterna; Magdalena Ribbings Stora Etikettbok. Den tycker jag de ska läsa från pärm till pärm så de vet hur det går till i den fina världen. Om den skulle knacka på dörren.

Hoppsan vad crazy, en traktor mitt i stan.

1 kommentar:

Annelie sa...

Åh neeeej. Jag som måste in till stan om en timme.