måndag 4 maj 2009

Tjat om våren.

Innan jag berättar mer om Lena med det långa efternamnet måste jag bara klämma in en liten uppmaning som inte kan vänta. Många kanske tycker att det är ett jädra tjatande om naturen och djuren och blommorna och bina i den här bloggen, men en sak slog mig när jag åkte Hantverkargatan upp i den blåa skymningen och kände balsampoppeln dofta och såg att häggen faktiskt var pyttelite på gång:

Ni får inte missa maj.
Det är så himla lätt att bara sitta och hänga på kontoret eller glömma bort att det är nu det händer. Och det med en jävla fart.

Om året vore ett barn, så är maj den period när bäbisen tar sitt första stapplande steg, börjar prata - och tar studenten! Allt händer på en gång och kommer inte tillbaka. Så ut och lukta och titta och njut. Och vem vet, kanske sno en blomma eller två i en plantering. Det gör inget, det växer upp nya.

De kanske redan har blommat över.

3 kommentarer:

Anonym sa...

okej, okej.
men berätta vem lena e nu!
frk falk

Anonym sa...

Ledsen att meddela att det är färdigblommat..i förra veckan redan..jag hastade dit och då låg alla små rosa blad överallt på marken..Faaan vad fort det gick! Ett par dagar, sen var det över! Att underbart i regel är kort vet vi ju, men såå jävla kort!!
VEM ÄR LENA DUR ULFSDOTTER HÖGNELID???
Sussi

fd team taklökmedlem sa...

EN blomma i EN plantering?
jo, jag tackar jag. vill minnas att det ofta var enormt jättestora buketter från en viss park, nära en viss svamp...