onsdag 27 maj 2009

Bollen är rund.


Jag vill inte verkar vanvördig eller så, men vad var det som var så himla viktigt med den där jämrans finalen i Champions League mellan Barcelona och Manchester United ikväll? Maken till hysteri har jag väl aldrig varit med om.

Det har varit kommentarer och analyser i morgonsoffor i tv, lunchprogram i radion, på Facebook oavbrutet hela dagen och kvällen, på bussar, på bloggar. Framsidan på alla tidningar i fyrfärg. Och Glenn Strömberg i ful kostym och flygig ankstjärtsfrisyr.

Och när jag ikväll intet ont anande ringde en vän för att växla några vänliga ord, blev jag avsnäst på det otrevligaste av vis för att jag tydligen ringde mitt i matchen.

Jag förstår inte varifrån detta intresse och denna hängivenhet kommer? Det är ju inte ens svenska lag...? Hur bestämmer man sig för vilket utländskt lag man ska heja på och varför?

Jag som fortfarande inte har lycktas nagla ner ett svenskt favoritlag, begriper inte hur det vara så viktigt. Analyserna av matchen pågår fortfarande i sjutton tv-kanaler nära dig och det är ingen ände på det.

Och Barcelona vann. Heja, heja. Rätt lag vann, antar jag. Eller inte...

2 kommentarer:

Anonym sa...

det var en skarp analys!
kanske är det just analyserandet som tillåter alla att vara proffs på SPORT.
ser framför mig alldeles för många som gör en "strömberg" framför platt-teven. och fru och barn gör bäst i att hålla käft.
hälsar ett ralf edström-fan

Godiva sa...

Japp, rätt lag vann!