söndag 17 maj 2009

Fågelfestival.

Om det inte vore för att jag är orolig för att utlösa ett jordskred av ordvitsar, så hade jag gärna skrivit om det fantastiska fågellivet på mitt lilla land.

Då hade jag berättat om att det just nu är som en blandning av barnkammare och förlossningsavdelning därute. Kanske också att det ligger en mås på ägg i tallen precis utanför mitt fönster. Och att det huserar fem ejderpar i vattenbrynet. Ett par har redan fått fyra ungar, varav den ena är busigare än de andra och gör utbrytningsförsök hela tiden. Ett problembarn.

Idag tyckte jag mig märka lite osämja i gruppen. Ejderhonorna var helt enkelt irriterade på hanarna. Kanske hade killarna redan börjat hinta för tjejerna att de snart kommer att dra till havs och skita i att ta sitt anvar för barnen. För så är det ju med ejdrar. När ungarna är kläckta, tar hanarna sitt pick och pack och drar ut och super och slåss i yttre havsbandet. Och honorna blir kvar med ungarna. I ett kvinnokollektiv.

Men än så länge är det traditionell tvåsamhet som gäller och den ena ejderparmiddagen avlöser den andra. Framför ögonen på mig. Och snackar gör de, på ett dovt märkligt vis. A-oh-oh säger de.

Högt upp på den stora klippan på ön mitt emot är det etageboende. På ena etaget, 3-4 meter upp, ligger en måshona på ägg och en meter högre upp, på nästa etage, ligger en kanadagås och ruvar. Där har de legat i över en vecka nu. Nästa gång jag kommer ut, borde det ha kläckts både mås- och gåsbäbisar.

Kanske hade jag också skrivit en rad om maktkampen mellan den gamle Sur-svanen och två nyanlända svanar. This bay ain´t big enough for the three of us, säger Sur-svan och driver bort nykomlingarna så fjädrarna ryker.

Och så havsörnen som värdigt avpatrullerar området och kollar att allt går rätt till.

Men allt det här skiter jag i att redovisa. För att inte utlösa fågelvitsinfluensan igen.

- Talking to me...?

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag tänker INTE vitsa, det var jättevackert!
Tycker Tots (märk väl hur jag inte ens nämner mitt efternamn)

Anonym sa...

Fy fåglarna vad fint det låter! Även jag förhåller mig vuxet och moget till texten och bryr mig inte minsta om att löjla mig..men vill passa på att ta tillfället i akt att berätta om hur jag låg lugnt i min säng på hotellet (på Cypern)imorse, med öppna balkongdörrar (skulle man ju aldrig ha gjort) då en FÅGEL förvirrade sig in i rummet....jag skäms att berätta att jag reagerade som en galning och blev jävligt uppstressad!! Den bara ill-flög omkring, i blindo! Jag kastade mig under täcket med ansikte och allt eftersom den säkert ville picka ut mina ögon där jag låg...(den hittade ut själv)
Sussi

Anonym sa...

-nämen äsch, inte skulle väl vi.
hålla på med nåt så lågt som vitseri.
vill gärna höra mer av din vackra fågelpoesi!
massimo D

Chrillo sa...

Gud(ing) så skitförnäma alla är.
Jag är varken vuxen eller mogen i det avseendet.
Men vackert låter det allt. Tänk vad moder-natur kan hitta på

Anonym sa...

-chrillo, ta med kikar´n till helgen vetja. här kvittrar det utav bara helsike!
mvh
"en med ornitologdrömmar"