tisdag 5 maj 2009

Larvig tant.

Ok´ra, Lena Dur Ulfsdotter Högnelid. Jag måste börja med att säga att jag aldrig har träffat människan, bara läst om henne i tidningen. Och min tes om hur hennes namn har kommit till, är givetvis ren och skär gissning. Men icke desto mindre (bra uttryck) känns det som jag känner henne lite grann, eller åtminstone hennes typ.

Hur som helst, kvinnan som aspirerar på världens längsta namn är alltså till professionen sångerska (njavars) och skrattolog (vad har vi sagt om skrattologer...)

Denna härliga och livsbejakande skrattolog fick en genial idé när hon sjungande (?) gick över Västerbron en morgon. (Vad har vi sagt om människor som sjunger högt för sig själva när de är ute och går...?) Det slog henne att om hon kunde vara så härlig och crazy och gå och sjunga på Västerbron, så kunde väl andra människor också göra det. Tillsammans med henne. Eftersom sången förenar, befriar och ger så fin social gemenskap.

Så i söndags ordnade hon något som hon kallade för songline, dit vi stockholmare alltså var välkomna att sjunga ut med henne. Tillsammans skulle vi bilda en härlig kedja över bron och brista ut i sången "I´m for ever blowing bubbles", samtidigt som vi blåste ut såpbubblor över Riddarfjärdens glittrande vatten.

Visst blir man sugen? Synd att jag var på landet och inte kunde delta. Men det var säkert tusentals stockholmare som anslöt till kedjan och sjöng ut över samhällsgränserna och nationaliteterna, som Lena själv uttryckte saken.

För det verkar finnas många som gillar att göra saker i skock. Och att fatta varandras händer och vara h ä r l i g a tillsammans.

Själv får jag utslag av sånt här skit.

Lena är inte unik. Det dräller av positivitetskonsulter och professorer i livsglädje och skrattologer och allt vad fan de kallar sig. Och på nåt konstigt sätt kan de försörja sig på sina flummerier och konstiga föreläsningar.

Ofta tillverkar de smycken och målar också. Mycket emaljarbeten och kanske att de målar en katt på en gråsten och säljer på Street vid Hornstull.

F ö kom jag just på en ny teori om hur Lena fick namnet Dur. Det är ju förstås för att hon är sångerska och är så himla glad och härlig och bara sjunger i dur.

Gå gärna in på hennes hemsida och läs mer om hennes märkliga aktiviteter och framför allt, hör henne sjunga "I´m for ever blowing bubbles". Där kallar hon sig också "Lela, den sjungande psykologen". Lela? Lite kort, va?

I´m for ever blowing bubbles, tralalalala

PS! Eftersom Lena säkert googlar regelbundet på sitt långa namn, kommer hon nog att hitta det här inlägget och bli sur. Men det är smällar vi får ta, både hon och jag. Tänk på att Sur rimmar på Dur. DS!

16 kommentarer:

Chrillo sa...

tja.... bubblor är väl trevliga att se på ett slag....men väldigt snart så spricker de och blir till intet...

Jenny sa...

HAHAHA Underbart! Tack för dagens igenkänning. (I dina känslor för detta fenomen alltså...) Positivitetskonsulter ger mig creeps.

Anonym sa...

Jag säger Tvi vale! Steen

Jenny sa...

Aj, nu har jag varit inne på hennes hemsida och blivit ännu mer provocerad. Men allvarligt, Västerbro songline?? jag dör hellre en plågsam död. Tack för ordet.

Anonym sa...

Mållös! Mållös är vad jag är! När människor har en uppfattning om sig själv som mysiga, härliga, kärleksspridare så vill jag bara osäkra min revolver ånyo...att de på fullaste allvar tror att de är härligare och finare människor än oss andra som kanske är lite mer, ska vi säga, återhållsamma!? All form av mys-flum är provocerande och inte minst för att de faktiskt alltid vill pracka på en en "massa kärlek"..detta är samma sorts människor som helt ur luften säger saker i stil med "tack för att du finns" och "kärlek till dig"...har helt motsatt effekt på mig. Undra just om en enda människa slöt upp på bron..ska genast gå in på sidan och reta upp mig ordentligt.
Tvi vale.
Sussi

Ank sa...

Ja, visst vill man slå henne...!!

Anonym sa...

"skrattprinsessan och chokladdoktorn". Nej, det gick inte alls.Tog mig inte ens till sång-fliken.. Är detta en vuxen, frisk ,skattebetalande människa?
Neeej, skrattyoga och annat som innehar orden livskvalitet, livspussel, välmående själ, hjärngympa, GÅR bara inte...slår bakut på en gång här på Grevture.
Sussi

Anonym sa...

Ledsen att behöva vara så här intolerant men detta är den absolut värsta sorten..bl.a för att de sällan har humor men tar patent på skrattande i alla former..totalt distanslösa personer..vem fan kallar sig "den sjungande psykologen", eller positivitetskonsulter?? Kanske de som går mim-kurser på Kulturhuset...gräsligt!
Sussi

Ank sa...

Ni måste faktiskt också gå in och kolla under fliken Sånggång, för där bjuder hon in till morgonpromenader med sång. Man går sjungande från Gullmarsplan till Fridhemsplan (en jävla bit) och när man passerar Skanstullsbron och Västerbron, klämmer man unisont i med följande lilla trudelutt, som Lena själv har skrivit text till:
"Oh, when the bro
Is full of you
I`m gonna be there singing too
Oh, I want to be in that number
Oh, when the Bro is full of you”

(Mel Oh, when the saints )

fd team taklökmedlem sa...

jag tycker vi alla sjunger oss fram, på led givetvis, till hennes hjärtenäste och skjuter (på led), rätt och slätt.
ett gott skratt förlänger livet, inte ett framtvingat.
TVIvaaale

Anonym sa...

Jag är rädd för den typen av människor. Håller med fd team taklökmedlem, skjut henne.
Bara namnet gör att man börjar ana oråd men att det var så här illa... Riktig sektvarning.
/Lilla M

Anonym sa...

Hon är naturligtvis galen och ingen har hjärta att tala om det för henne för hon är ju så glad..och harmlös med sina sångpromenader....jag sluter mina ögon och försöker fantisera iväg mig själv till start/samlingplatsen för morgonpromenaden..yr i huvudet är vad man blir..yr..väldigt obehagligt det hela. Undra vilka som går med? För det är ju inte bara henne man måste knäppa, det är ju alla hennes bundsförvanter också. Hilfe!
Sussi

fd team taklökmedlem sa...

ja oj, det kan bli många. bäst och använda KUUULsprutan då´rå

Godiva sa...

Åh, sjukt bra inlägg. Sjukt läskig kvinna.

Ank sa...

Äsch, det gamla inlägget... Tack.

Och snacka om att det väckte känslor. Jag VISSTE att jag var omringad av likasinnade.

Kram till alla när jag nu äntligen är online igen efter Comhems totalhaveri.

Anonym sa...

Var till slut tvungen att kika på hemsidan. Hon är inte riktigt klok! Bara namnet, hur tänkte hon? Men jag undrar vad hon gjorde fram till 2000, då hon tydligen fick den här idéen? Tog också en titt på uppdragsgivarna. Hall. Hur framtvingar man skratt där? Kanske hotar med livstid...

/Lilla M