fredag 16 maj 2008

Världens konstigaste telefonsamtal

Jag fick just ett märkligt samtal. När jag svarar är det först tyst några sekunder och sedan hör jag:

KVINNA (sluddrigt)
-"Hallå...?"

JAG
- Ja, hallå på dig själv.

KVINNA
- Hallå, hallå?

JAG
- Hallå igen, vem är det?

KVINNA (sluddrigt, med bred västgötsk/värmländsk dialekt )
- Jag ringer om ett erbjudande. Vill du ha en prenumeration på ICA-Kuriren?

Redan här är det nåt med upplägget och dialekten som får mig att tro att det är en busringning.

JAG
- Nej tack.

KVINNA (sluddrigt)
- Men det är ett jättebra erbjudande

JAG
- Jag är ändå inte intress.....

DEN ANDRA
- Du får köpa varje nummer för 10 spänn och så får du en jättefin hushållsvåg också.

I det här läget är jag ganska säker på att det är någon som ringer och skojar med mig. Jag tycker också att jag känner igen rösten vagt, så jag börjar skratta.

JAG
Hushållsvåg också, det låter ju toppen...

Här börjar personen i andra änden att storskratta och kan inte sluta. Nu är jag givetvis övertygad om att det är nån jag känner som driver med mig.

JAG
- Ja, skicka på mig skiten bara. Helst hushållsvågen. Vem är det förresten? Jag hör inte vem du är?

Fortsatt skrattfest i andra änden.

JAG
Sluta larva dig nu, är det Eva? (jag tycker nämligen rösten påminner lite om en kompis som heter så.)

KVINNA (skrattande)
- Jag heter inte Eva, jag heter Maria.

JAG
- Känner jag dig?

KVINNA (skrattsluddrigt)
- Nej, det tror jag inte, jag ringer från Ica-Kuriren.

JAG
Kom igen, vem är det?

KVINNA (skrattar så mycket att hon knappt kan prata)
Jag heter Maria.

JAG
Ok Maria, jag vill inte ha nån prenumeration. Varför är du så glad, är du full på jobbet?

KVINNA (sluddrig och mycket glad)
Nej, jag började skratta för att du började skratta.

JAG
Ok, men som sagt, Maria..... Vi säger väl hej då.

KVINNA
Ja, hej och tack. Trevlig helg.

KLICK

1 kommentar:

Ellen sa...

Det här är en kommentar till "Hur låter du, människa!? lite längre ner i spalten, men jag lägger den här så att inte någon missar den.
Ja, alltså, det här att du är och låter så beskäftig, och hör det själv, men ändå fortsätter vara besäftig, och tycks vara nöjd med det eftersom du till slut får det svar du egentligen velat ha, nämligen att det behövs fler beskäftiga "kärringar i världen" - den slutsatsen håller inte. Jag tycker att du i stället skulle ha dragit slutatsen " ibland är det faktiskt är bäst att hålla käften".
För övrigt tycker jag att det är svagt att en blogg med människor som ringer dig från hela världen inte kan komma upp med adressen till den där sydafrikanska agenturen för billiga barnflickor. That´s it!