lördag 17 maj 2008

Kulturkul.

Igår var jag på kulturarbetarfest. Det var hur kul som helst. Det hela slutade med att vi rökte inomhus. Åh, det var länge sedan man fick tillåtelse att göra det. Det kändes både trevligt och lite farligt. När jag kom hem i natt luktade det rök om mina kläder. Det var också länge sedan sist.

Men tillbaka till festen; det var trångt och stimmigt och de flesta gästerna tillhörde den s k kultur- och mediasmeten. På sådana här tillställningar pratas det mycket jobb. Man redovisar sina avslutade, påbörjade och framtida projekt för varandra - det gäller att visa att man är på g, helt enkelt. Varje gång jag trängde mig fram till drinkbordet uppsnappade jag små lösryckta fragment av samtal och det går inte att komma ifrån att jag under kvällen noterade en och annan floskel. Även jag fick alldeles säkert ur mig några riktigt saftiga.

(Jag inbillar mig att det inte förekommer så mycket flosklerier på fester med exempelvis väg- och vatteningenjörer. Eller sjukvårdspersonal. Men jag kan ha fel.)

-"Det som är drivkraften hos mig är...." var en fras jag hörde flera gånger under kvällen.

Den frasen ligger därför etta på dagens floskeltopp.

Men en rolig fest var det. Och fulla blev vi. Och poker spelades det. Tjoho!

Inga kommentarer: