fredag 2 maj 2008

Naturnollorna

Bara en sista grej om blommor och bin, sen ska jag sluta tjata (på ett tag) - men folk har verkligen extremt dålig naturkoll! Om en kompis påstår att hela Humlegården är blå av blåsippor så här års och jag säger att det inte är blåsippor utan scilla, svarar kompisen ”whatever, blått som blått”. Vaddå whatever, det är väl en jävla skillnad på blåsippa och scilla? Blåsippan är vild och utrotningshotad, scillan är den vårliga parkens kultiverade motsvarighet till Egyptens gräshoppor. Det är som att säga att pandan och guldhamstern är samma, bara för att båda har päls. Fast å andra sidan får man väl vara nöjd över att någon över huvud taget noterar att det är blått i backen.

Ibland när jag är ute och promenerar med en naturnolla händer det att jag kör lite frågesport. Att fråga om träd brukar vara avslöjande. Folk har ingen som helst aning. De kan till nöds se skillnad mellan lövträd och barrträd. Ibland prickar nån in en björk för att den har vit stam och granen brukar också funka, eftersom de flesta hänger grejor i en sån till jul.

Men många har t o m problem att se skillnad på gran och tall. Lärken ska vi inte tala om, jag känner nästan ingen som vet hur ett lärkträd ser ut.

3 kommentarer:

Herrn sa...

Jag har inte läst geografi på många år men jag vet ändå en hel del om naturen, t ex: bakterie, virus, mikrob, lav, mossa, urdjur,buskar,träd,sly,björk,mangroverträsk,berg,luft,vatten,atmosfär,rymden,universum.

Ank sa...

Bäste Herrn!
Klämdag eller bara jävligt lite att göra på jobbet?

Anonym sa...

Bra skrivet om scillan.
Brer ut sig lika ohämmat som kirskål,mördarsniglar och skarvar.