måndag 16 februari 2009

Topplock AB.

Ibland räcker det inte att bara lösa de akuta problem som uppstår. Nej, i vissa fall känns det som om det också måste till en ordentlig konsekvensanalys och efter det bestraffning.

Här är läget: Vi har avtalat med en fotograf att han ska jobba med oss en hel säsong. Vi litar på det. Plötsligt hör han av sig och säger att han tagit ett annat jobb. Ett annat jobb...? Du var ju med oss...?

Han kan i sin oerhörda nåd hjälpa oss med ett jobb till, men sedan drar han vidare till grönare hagar. Vår deal spolar han ner i toaletten.

Vi tvingas acceptera detta och vi lägger genast all energi på att hitta en ny fotograf. Och sedan är det bra med det. Vi går vidare, vi klarar oss utan den där jävla fotografen som valde att lämna oss i sticket. "Lika bra att han drog, han var ändå gnällig och tjatig. Och dåliga bilder tog han".

Men jag känner inte att det räcker med att lösa problemet och gå vidare. Jag vill söka upp honom och ge honom smisk. Han är en svikare och han är illojal. Måste inte sådant få konsekvenser? Ska han bara gå vidare och jobba på som vanligt?

Ja, det ska han, för så jobbar vi i vår bransch. Vi fostrar små divor genom att aldrig våga tala om för folk vad vi verkligen tycker.

Så nu funderar jag på att skicka hundbajs i ett anonymt kuvert till den här killen. Det ska nog lära honom!

Så har jag det i min bransch. Hur har du det i din bransch?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, vad skönt att fler än jag tänker tankar med våldsinslag när man bli illa behandlad..tankar på att söka upp folk och skada dem är så tilltalande i tanken...man kan ju tänka ut alla möjliga små straff som garanterat blir obekväma. Klassiskt är ju att beställa oönskade saker i vederbörandes namn, typ jättegräsmattor eller liknande..eller ryktesspridning. Inget går upp mot en välplanerad ryktesspridning gärna med sexinslag som är obehagligt. De flesta tänker "näää, det är inte sant" men EN kanske TVÅ i bästa fall tänker "ingen rök utan eld" och så tar det fart..hahah! Allvarligt talat, det är på tiden att folk i denna bransch lär sig att stå för sitt ord och hålla en överenskommelse. Man blir ursinnig när de bara flaxar vidare och ingen reagerar..att det får passera! Slappt och ofint på alla sätt och vis. En kännbart straff är på sin plats!

Anonym sa...

I min bransch hyllar vi de som har orken/modet att lämna landstinget för grönare hagar...

Ank sa...

Annelie, att byta bransch är modigt.
Men tänk dig att en nära arbetskamrat på gynakuten lämnar när ni har som mest att göra och istället går över till röntgenavdelningen för att det är roligare där. Det är skitstil!

Anonym sa...

Älskade A,
varför publicerade du inte hans namn i ditt inlägg?
Rötägg bör bli uthängda.
Eller är du kanske också ett barn av din bransch?

Ank sa...

Javisst är jag ett barn av min bransch. Anonyma bajskorvar i kuvert, det är så långt jag törs sträcka mig.