fredag 20 februari 2009

Dagens goda gärning?

Sedan trängselskatten infördes i Stockholm ser man ovanligt många bilar med smutsiga registreringsskyltar.

Och en morbid sida hos mig tycker att det vore väldigt kul att göra något åt det.

Tänk dig att du sitter i kö vid rödljus i din smutsiga bil med oläsbara skyltar. Plötsligt dyker det upp en hel svärm småscouter med hinkar och gummiskrapor bland bilarna och en särskilt rar liten välkammad pojkscout sluter upp framför just din bil. Med ett varm leende tvättar han blixtsnabbt rent din skylt och innan du hinner blinka, har han sprungit runt bilen och tvättat den bakre skylten också. Precis när du vevar ner rutan för att skrika åt ungjäveln att sluta, sticker han in huvudet i bilen och kvittrar
- "Varsågod, dagens goda gärning! Ha en trevlig dag!"


Och just då blir det grönt och du måste åka. I backspegeln ser du den väne gossen vinka farväl. Ditt inre är i uppror. Du åker vidare mot vägtullen med skinande rena plåtar. Klick, klick, säger vägkameran.

Det här tycker jag av någon anledning är ett väldigt roligt scenario.

3 kommentarer:

Anonym sa...

så jävla bra idé! sigges sommarjobb kirrat, gudmor!

Anonym sa...

Haha, ja, där sitter man med sin otvättade hals och skäms!! Du, nu har jag gjort en mkt löjlig liten blogg..men jag vågar ännu inte skriva adressen här för jag är så generad. Och livrädd att det kommer in ngn som inte är vänligt sinnad. Jag sa ju att jag är en vrål-fegis..men det är ju helt klart du och min vän Johanna som peppat på mig..och faktum är, att jag är totalt upprymd av denna löjliga lilla sak. Och lite roligt bara!
Fullkomligt oviktigt givetvis..
Ja, du är som sagt jävligt skarp i analysen! Och jag går numer, tvångsmässigt, in på din blogg!
Hej,
Sussi

Ank sa...

Sussi!
Oj, vad roligt att du har dragit igång. Grattis, du kommer att skriva en strålande blogg. Återstår bara för dig att uppamma (heter det så) modet att lämna ut adressen. Jag väntar med spänning. De flesta som kommenterar här är som du märker vänligt sinnade. Så när du känner dig redo, ange adressen här.
Hej svejs och tack igen för alla snälla ord. Jag blir skitglad och peppad.