söndag 22 februari 2009

Kärringkommentar 23.

Lite tvättstugegnäll på söndagkvällen. Jag blir okontrollerbart störtsur när andra tränger sig in på min tvätttid. Som ett åskmoln.

Idag klev det in en kille (tyvärr lite snygg) i tvättstugan när det var en halvtimme (30 minuter!!!!!) kvar på min tvättid. Jag stod och manglade och hörde honom inte. Så först skrämde han skiten ur mig och sedan började han stuva in tvätt i maskinerna.
- Vad gör du, sa jag. Ser du inte att jag är här. Jag står och manglar.
- Ja, men du har ju tvättat klart.... Maskinerna är ju tomma.
- Ja, och....?, sa jag.
- Spelar det nån roll, säger killen.
- Ja, tänk för att det kanske gör det. Tänk för att jag kanske vill vara ifred i tvättstugan med mina underbrallor och lakan och det allra heligaste PÅ MIN EGEN TVÄTTID!! Det här är inget jäkla kollektiv, om du trodde det.

Fast det sista sa jag inte, för jag kände att så kärringartat kan man inte bete sig i en tvättstuga utan att bli en karikatyr på sig själv.

Istället skrev jag där här inlägget. Medan det puffade rök ur mina öron.

Jag vill vara ifred med mitt smutsiga byk.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra! Det vore ju själva fan om man inte ska få ha sin, sen länge bokade, tvättid ifred. Och mkt roligt att läsa ordet "underbrallor", inte ofta man hör det numer...en hederlig Underbyxa, trekvartsstrumpor, damasker är svunna ord syns det mig.
Sen är ju nerverna på helspänn i tvättstugan då det kan komma en mördare precis vilken sekund somhelst..och ingen hör en skrika..så, ogärna "överaskningar" just där!
Eller någon annanstans heller förresten..
Hej,
Sussi

Ank sa...

Visst är underbrallor ett bra ord. "Trosa" är f ö ett annat hatord som jag skulle kunna skriva ett inlägg om.
Nu har jag varit inne och läst din kompis blogg. Mycket kul och på prick. Nu väntar världen bara på din.

Anonym sa...

Trosa är förstås vidrigt såvida man inte avser "Trosa-världens ände" som ju är en mkt trevlig liten plats att gästa. Bomans hotell t.ex. Ja, hon skriver kul och är skarp! Men där fanns jag som den enda som följer hennes blogg och nu är jag superrädd när jag ger mig ut i oändligheten så här..att du kommer alltså att se vad jag skrivit..Hilfe! Men, det är ju bara trams, men jag tycker ju att trams är kul, förutsatt att det är "rätt trams"!
Men detta är ju för kul! Har upptagit mkt av min tid de senaste dagarna...haha!

Johanna sa...

Jamen jag förstår precis!! Det är en väldigt bakvänd ordning att det är du som måste förklara varför du vill ha din tvättid som du har bokat. Att det inte är han (snygg eller inte) som lite skamset och försynt frågar om han möjligtvis skulle kunna få börja lite tidigare. Men att du ska till svars - nej vet du vad...

Anonym sa...

Vi är bara fem familjer i vår förening och har inga bokningsbara tvättider. Det funkar utmärkt, men det kändes lite väl närgånget när någon hade plockat ut mina trosor ur torkskåpet och vikt dem i en prydlig hög...

Anonym sa...

Oh no! Jag använde ordet trosor och läste kommentarerna efteråt...

Ank sa...

Annelie, du är ursäktad för den här gången. Men gör aldrig om det.

Javisst är det jobbigt när det blir så där intimt med folk man inte känner. Jag skulle bli tokig om nån hade plockat ut mina ..... (valfritt ordval) och vikt ihop fint, jag klarar ju inte ens av att en för mig okänd granne befinner sig i rummet när jag själv gör det.