lördag 29 november 2008

Nytt jobb.

Jag har upptäckt en nytt yrke. En ny titel. Jag vet inte vad jobbet går ut på, men jag vet att det finns. För det har jag sett på tv.

I programmet Nytt läge på TV3. En av killarna som fick hjälp med att bygga om hemma var enligt namnskylten Planör på bilskadeverkstad!

Flanör vet jag vad det är, Skanör ligger i Skåne, men planör...? Får väl slå upp en i parlör (karragoosh...). Och vad är en bilskadeverkstad? En verkstad som lagar skadade bilar? Till skillnad från de andra bilverkstäderna, som lagar oskadade bilar? Frågor söker svar. I väntan på att vi ska få tända första ljuset i advent. Det lackar mot jul.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kunde ju så klart inte låta bli att googla:

"Som planör är du ansvarig för att planera och arbetsleda den dagliga verksamheten. Ditt arbete inkluderar mycket kontakt med våra kunder och du har även en stor del i den interna kommunikationen. Det är viktigt att du har ett professionellt förhållningssätt både externt och internt. Du jobbar också med prissättning av jobben och det krävs därför att du har en teknisk bakgrund och insyn i mekanikernas vardag."

"Välkommen till en bilskadeverkstad. Vi utför service, bilplåtslageri, lackering, mekaniska arbeten, ac arbeten fyrhjulsmätningar och däckservice."

Ank sa...

Tack snälla A, nu vet jag. Planören finns alltså på riktigt och han eller hon planerar. Och en bilskadeverkstad utför service på bilar. Ja herregud, vad ska man säga?

Kan man inte stava det planeur istället, så låter det ännu flottare?

Anonym sa...

jag tror att de helt enkelt skrivit fel.
han var planör på en bil-ad-verkstad. ett ställe där de designar fräcka bilar. wrooooom....

Jockeyboy sa...

Inget nytt precis! tycker Snoddas i sin himmel och citerar den odödliga
"Skogsflanören".

" Jag vill ej bli fabrikör, fast det är nog en favör. Kan ej heller bli frisör, nej jag är en skogsflanör.
Som vill vara fri och fiska dag och natt.

En dag för några år sedan kom min far och sade så:"Du ska till sta'n där du ska lära dig att nå't förstå."
Jag stod ut i dagar tre, se'n var allt för mej på sne' då skrev jag hem att plugga är ej nå'n idé.

Jag vill inte bli montör, fast jag vet nog hur man gör. Ej gravör och ej kassör, nej jag är en skogsflanör.Som vill vara fri och fiska dag och natt.

När morgon gryr och jag till skogs så glad i sinn' beger mej, det är en fröjd att se hur våra vilda djur beter sej.

Jag vill bo i ensamhet, se på det som ingen vet, det sista hopp för mej det är att bli poet.

Jag vill inte bli traktör, och ej heller servitör. Fast det ger en bra dusör, nej jag är en skogsflanör.

Det sista hopp för mej det var att bli poet. Men hoppet 'svann för mej och nu jag bättre vet".

Ank sa...

Jockeyboy, tack för påminnelsen om ett odödligt örhänge. Såna texter skrivs inte längre. Framför allt måste man älska
"När morgon gryr och jag till skogs så glad i sinn' beger mej, det är en fröjd att se hur våra vilda djur beter sej."

Men hur jag än letar i texten kan jag inte hitta nån planör. Men det är skit samma.