måndag 3 november 2008

Bland tomtar och troll.

Glömde säga att jag såg en vätte på Fårö.

Vi körde vägen från Sudersand ner mot Broa i skymningen. Småtjejerna satt i baksätet och spelade dataspel Plötsligt satt han/den bara där vid vägkanten, uppflugen på en mjölkpall eller något. Lite tillbakalutad, med raka ben, grå luva och mörk jacka. En liten vätte. Eller tomte.

Ki och jag tittade på varandra samtidigt.
- Såg du det där, frågade jag.
- Absolut. Vad i herrans namn var det för konstigt, sa Ki.
- Det såg ut som en pyssling eller nåt, sa jag.
- Ingen dvärg i alla fall, absolut mer tomteliknande, sa Ki.
- Absolut tomtelikt. Ska vi åka tillbaka, frågade jag.
- Nej, vi låter det vara, sa Ki.

Så vi åkte hem. Och lät oknyttet vara. Senare berättade vi för småtjejerna och de trodde oss inte. Men Ki och jag vet vad vi såg.

2 kommentarer:

Lagerström sa...

jag har inget emot mendez...ville bara ha en anledning att skriva en väldigt lång adress

Ank sa...

Och jag hatar Mendez...ville också bara ha en anledning att skriva en jättelång adress.