onsdag 19 november 2008

Dödlig vätska.

Jag köpte en flaska fluorlösning på Apoteket. På baksidan står det
Förvaras utom syn- och räckhåll för barn.

Jag har grunnat lite på vad det betyder. Jag är ju helt med på själva huvudinnebörden, att man ska förvara flaskan så att barn inte kan komma åt den och dricka upp innehållet. Alltså utom räckhåll.

Men vad menas med synhåll? Vad händer om jag låser in flaskan i ett glasskåp? Barnet kan absolut inte nå flaskan, alltså utom räckhåll. Men det kan se flaskan genom glaset, alltså inom synhåll. Är det farligt för barnet?

Är det samma sak med min flaska fluorlösning som med Fantomens ansikte, "den som ser det dör en fasansfull död"?

Sånt grubblar jag över medan årets första snö faller utanför fönstret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud människa! Det är väl fullkomligt uppenbart olämpligt för barn att se en fluorflaska! Minst 15-årsgräns tycker jag. Om inte du, som vuxen, kan stå bredvid och förklara vad som händer när fluoret träffar tänderna och tycke uppstår.

Ank sa...

Jag ångrar att jag köpte den där flaskan. Nu vet jag inte hur jag ska bete mig när brorsbarnen kommer på besök.

Jag trodde aldrig att det skulle behöva bli sånt ståhej, jag är ju bara en enkel tjej som vill skölja tänderna i fluor då och då.