måndag 16 mars 2009

Ytterligare ett ord att reta sig på.


Varför måste alla hålla på och säga "sjukt" hela tiden?. Ta 7Elevens radioreklam, gud vad jag stör mig på den. En larvig tjejröst som säger
- "En latte och en sjukt stor biscotti för 20 kronor".

Vaddå "sjukt stor"? Det är väl inte så att den där biscottin har fått svälla och jäsa till gigantiska proportioner, så att den inte kommer in genom dörren? Är den abnormt stor? En mutation? Nej, det är en vanlig jävla skorpa.

Vaddå "sjukt" överhuvud taget? Hur kan något vara sjukt kul? Eller sjukt gott? Det är ett dumt, fult ord som är sjukt populärt.

Jag längtar sjukt mycket efter den dag då folk slutar säga sjukt hela tiden.

En sjukt lång kvinna och en sjukt kort kvinna.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, som alltid..bristande ordförråd är trist att lyssna på! Håller med! Men en annan sak...trailerröster som betonar fel så att hela innehållet blir ett annat. T.ex "Ett nytt FALL för Wallander". Det tolkar jag, och vettiga människor i allmänhet som är lika nitiska språkpoliser som jag, som att Wallander står inför ett nytt nederlag..man vill ju gärna att de säger "ett NYTT fall för Wallander"..som i ett alldeles nytt uppdrag-inte ännu löst alltså. Så jobbar jag med ordförståelsen här..

sussi

Ank sa...

Just det, Wallander i FRITT fall.

När Peter Stormare var hemma för några somrar sen, sa han i nån intervju att han upptäckt ett nytt fenomen i Sverige, nämligen att alla som pratade i radio, från nyhetsuppläsare till reklamröster, beeeee-tonade fel. Och han har rätt. Betoningsfel kan bara betyda att man inte har tagit in hela innebörden av meningen innan man säger den högt. Och det är trist.

Anonym sa...

Jag tycker också att det är sjukt tråkigt att alla betonar så in i helvete illa. Jag tänker då speciellt på några riktigt hemska personer på SVT. På vissa redaktioner på SR och SVT tycks det också vara ett anställningskrav att inte kunna uttala bokstaven R. Av någon anledning tycks främst ekonomireportrar vara drabbade av både betonings och R- sjukorna. Som sagt; sjukt tråkigt. Dom borde straffas.Eller stjaffas, kanske man ska säga.

Ank sa...

Stjaffas är ordet, sa Bull. Eller "Stjaffas ÄR ordet". BEtoningsfel, talfel (Folke Rydén), alla fel.

Anonym sa...

nu blir man otroligt sugen på en rammmlösa

Ank sa...

Fast nu sa du rätt, va? Det uttalas väl Rammlösa och inte Raaaamlösa?
Undrar Päronkalle.

Anonym sa...

alldeles riktigt. man säger väl inte saaamlag?!
voff

Anonym sa...

Jaamlösa, tror jag det uttalas på Svejes jadios och svejes televisions ekonomijedaktionej.

Anonym sa...

Själv tycker jag att det är sjukt märkligt att du ids lyssna på reklamradio över huvudtaget.