torsdag 12 mars 2009

A little less conversation, a little more action pls.


Det ligger ett lunchhak i närheten av mitt jobb där man har drivit tesen "ett glatt humör är mer än pengar" till sin spets. Där är personalen så in i helvete trevlig att man vill slå dem. Trevlig och l å n g s a m. De skulle antagligen dra in dubbelt så mycket pengar om de bara fick lite fart på dököttet.

Stället är fräscht och de har ganska god mat och förutom lunch kan man bl a köpa fina olivoljor, gott bröd och en massa spännade burkar. Så det är inget fel på ambitionerna.

Men tyvärr är det nästan omöjligt att gå dit, framför allt vid lunchtid, eftersom det tar sån tid för personalen att rådda fram det man vill ha. De pratar på om väder och vind och ler och skrattar och får absolut ingenting gjort. I takt med att kön växer och gästernas irritation stiger blir personalens leenden bredare och bredare och mer och mer krampartade.

Antagligen har de order att alltid vara trevliga och le och det tar all deras energi. Men för mig räcker det så fint med effektivitet. Gärna sammanbiten, tyst effektivitet. Jag behöver inte bonda med serveringspersonalen på min lunchrestaurang. Jag behöver inte känna en längtan efter att fira jul med dem. Jag vill bara att min mat ska vara god och att den kommer på bordet i modern tid.

Men på den här syltan jobbar de o h y g g l i g t långsamt bakom disken och det får mig nästan att krypa ur skinnet. Jag visste t e x inte att det var fysisk möjligt att ta så lång tid på sig att göra en latte. Men glada och trevliga är de. Och pipiga röster har de.

-"Sluta le och langa hit min wrapjävel", vill jag skrika åt dem. Men eftersom de är så übertrevliga och pratar babyspråk hela tiden, så går det ju inte att fräsa ifrån. Utan man står där och hoppar och stampar och tittar fascinerat på när dessa rara, vänliga människor inte får ett skit gjort. With a big smile.

(Ok´rå, det är La Carotte på Tegeluddsvägen.)

- Nej tack, men gärna en dagens i låda och det i rappet...

26 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar lite stressad, du kanske inte skulle jobba så hårt.Jag brukar säga så här: om du tänker att glaset är halvfullt i stället för halvtomt så blir livet mycket lättare att leva. Det är inte bra att härbärgera så mycket ilska mot människor som vill en väl och bara försöker hitta lite arbetsglädje - lite fest i vardagsslitet som jag brukar säga.

Anonym sa...

Jag kan rekommendera dig att gå till den lilla butiken Yllet om du vill slippa bli ledd åt. Köpte en basker där häromdagen och bad om att få den inslagen. Det fick jag. Utan en kommentar. Hade det inte varit på sin plats med nåt i stil med "Så där! Hoppas att den passar nu." Det är inte mycket man begär som kund, men lite småprat i all enkelhet när man ändå står där. Jag har tänkt på det där sedan dess och nu outar jag hej vilt. Skärpning!

Anonym sa...

Och jag vill säga att jag förstår precis och skulle mkt väl kunnat vara den som skrev exakt på orden det du upplever. Kanske t.o.m ännu strängare..finns FÅ saker som retar upp mig så jävligt som när det går långsamt..ineffektivt..och bara du nämner orden "ung, kaffeapparat, ljus röst och lunch" i samma andetag får jag en by av irritation...jag HATAR att stå bredvid och bevittna ultra-rapids-jobbande...och som du säger, hellre kort i tonen än långsam. Hit med grejjerna i rödaste rappet!! Kan inte med ord beskriva hur mitt humör påverkas av sånt här...RYSLIGT!!!

Ank sa...

Det är något rejält och bra med en basker, Helena. Men du fick den inslagen, så den kanske var till mamma!

Nu vill jag bara förtydliga mig lite: Jag har inget emot god service, tvärtom. På kvällarna när jag går ut, älskar jag att bli gullad med och vara igenkänd.
-"Och du vill förstås ha det vanliga, ett glas av husets sura vita...?"
Som i Cheers - where everbody knows your name.

Men på lunchen, när jag har en nanosekund på mig att få luft, näring och ny energi, då vill jag inte hålla på och kallprata och stå i kö.

F ö kan för mycket god service i t ex en klädaffär också bli för mycket. Inte för att det händer speciellt ofta, men jag hatar när man står och trycker i ett provrum och affärsbiträdet sliter upp skynket och frågar hur det går.
Skit i det du, tant, vill man säga då.

Anonym sa...

Jag tror ändå att det vore bra om du rannsakade din vrede. Vi som vill något MER med vårt serverande har målet att ge en helhetsupplevelse. Ett lunch-spa om du så vill.
Försök får du se: det är inte farligt att dela med sig av sig själv.

Anonym sa...

....expediter i en klädaffär som följer en i spåren och säger "passar bra till Jeans", oavsett vad man tittar på egentligen..DET mina damer och herrar är också sjukt irriterande...de får absolut inte vara för PÅ för då blir det ingenting handlat. Av mig iallafall och jag är rätt köpstark dessvärre...men då bara om jag blir lämnad ifred..och slipper tios om vad "jag skulle passa i" från främlingar..nést pas?
Sussi

Ank sa...

Hörrö, din gamla servitörjävel. Lägg dig i ditt lunch-spa och drunkna - men gör´t fort.

Anonym sa...

Ank har rätt som alltid!

Anonym sa...

Ojojoj, här händer det grejer. Här går man fortfarande i fågeltankar och ser att vi nu HELT har bytt inriktning.
Okej, jag hänger med! Man vill ju inte verka långsam i det här sällskapet. Tots

Anonym sa...

Jag försöker alltid möta människors oförmåga att ta emot kärlek med att ge ännu mer kärlek.
Det är det enda sätt vi kan överleva på, tycker jag. Varför ska det vara så svårt att acceptera kärlek och ge den åt andra?
Men den här gången vet jag inte om jag orkar med mera hat. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här - men jag måste faktiskt be dig att inte besvära oss mer på vår resaturang på Tegeluddsvägen. I alla fall inte under luncherna!!

Anonym sa...

Ank. Försvara dig med näbbar och klor!

Anonym sa...

hehe. vågar inte fla(x)msa men jag håller med! Frk falk

Anonym sa...

Portad, och dessutom på dagtid! Fantastiskt!
Personligen är jag helt övertygad om att den typen av människor ingår i någon form av hemlig och obehaglig sekt. Och det vet man ju hur det brukar sluta... Ett annat alternativ är att de är väldigt väldigt starkt medicinerade.

Ank sa...

För mig personligen känns det som en ynnest att bli portad på La Carotte.

Ni kan ta era rostbiffswrappar, lammmfärsbiffar, praliner, lattar, olivoljor, medelhavssalt och färska kryddor och köra upp dem nånstans där solen inta skiner!!

Anonym sa...

När du har "portat" hatet i ditt hjärta för att ge plats för kärlek är du välkommen tillbaka till våran restaurang på Tegeluddsvägen. Även under lunchtid.

Anonym sa...

Nä men hörni Faken tycker vi ska sjunga "we shall overcome" nu allesammen

Anonym sa...

Förlåt, men...hade de PIPIGA röster sa du?
Hehe.
(Undrar frk Falk som försöker muntra upp stämningen lite härinne)

Anonym sa...

Ja det må jag säga. här fajtas det så att fjädrarna yr.

Anonym sa...

hohoooo, nu har jag "flyttat"in igen...
haft abstinens hela dan.

men ank, la carotte har ju ändå ingen äggakaga

Anonym sa...

jag undrar om hon tog chicken a la king i låda?

Anonym sa...

tror det, flygande jakob var ju slut

Anonym sa...

Eftersom hon ville ha det i rappet kanske en sån höna...?
Eller nä.

Anonym sa...

dumt o SPRÄTTA sina "surt förvärvade"
på 90tals-wrap

Anonym sa...

Vad är det här för jävla höns-gård? Va?

Ank sa...

Nittiotals-wrap?? Ni på Hallandsåsen ligger alltid i framkant, Taklök. Och jag som trodde att wraps var 2000 så det stänkte om det. Tur att jag är portad på la Carotte, så jag kan blicka framåt.

Anonym sa...

namnet på syltan skulle avskräckt mig redan från början.
du är visst "uppe med tuppen". trodde det skulle bli sent igår. fast lite kallt med nattlinne kanske. du klär ju annars i pyjamas...