måndag 2 mars 2009

Katastrof!

Det som just hände mig har tyvärr hänt förr, men det gör sannerligen inte saken lättare. Varje gång det sker så tror jag att jag ska gå sönder, kräkas, svimma eller helt enkelt lägga mig i fosterställning och bara vråla rakt ut.... Men sedan tar den civiliserade människan i mig över, den som säger "Gör något människa, ta dig samman och framför allt - acceptera att det som just hänt absolut inte går att göra något åt". Ungefär som att det inte hjälper att lägga sig ner och sparka och skrika när man har gått vilse på kalfjället i snöstorm, det är bara att trampa på.

Vad var det då som hände alldeles nyss? Jo, jag har suttit i princip hela kvällen och delar av eftermiddagen och jobbat på en text som ska publiceras. Jag har visserligen noterat att datorn betett sig lite märkligt och varit seg under dagen, men jag har ändå aningslöst och oförtrutet jobbat på med min text. Jag har vägt formuleringar på guldvåg, dubbelkollat fakta på nätet och i anteckningar, raderat och skrivit om - och till slut kommmit fram till en text som jag faktiskt känner mig ganska nöjd med.

ÄNTLIGEN är jag klar och kan stänga av datorn och gå hem och belöna mig själv med ett glas vin. Den som brukar skriva, känner säkert exakt igen den här speciella lättnaden och glädjen man känner när man äntligen är klar med en text och hyfsat nöjd.

Jag sparar dokumentet för sista gången, vilket tar ovanligt lång tid noterar jag (fortfarande aningslöst), datorn står liksom och tuggar.... och ska sedan stänga det, när det plötsligt stänger sig självt.

Ja, resten fattar ni. När jag öppnar dokumentet igen ser jag att sista gången någonting i dokumentet sparats automatiskt, var för fyra timmar sedan och av mitt fantastiska manus återstår stolpar och fragment, alltså precis som det såg ut för fyra timmar sedan.

Först vägrar jag att tro det jag ser. Jag börjar desperat försöka återskapa och rekonstruera, sedan kollar jag igenom varje skrymsle av datorn för att se om en nyare version kanske har sparat sig mirakulöst någon annanstans. Men nej, det verkar som om det jag skrivit på något jävla förbannat sätt har förlorat sig rakt ut i cyberrymdshelvetet.

Och det är här någonstans som primaljaget i mig släpps loss, som en bindgalen bullterrier. Jag kastar saker omkring mig, jag slår med näven i skrivbordet och jag börjar hulkgråta. Jag är alldeles ensam på kontoret, ingen ser mig och ingen hör mig. Och ingen kan hjälpa mig. Jag är alldeles ensam med en frustration som inte går att beskriva.

Tidsklipp. Nu har jag förflyttat mig från kontoret till hemmet. Bilresan gick som i ett blurrigt frustrationstöcken. Nu sitter jag framför min dator hemma med ett ofattbart stort glas vin, tänk blomvas, och skriver av mig. Vilket är väldigt korkat, eftersom jag verkligen borde ägna den lilla energi jag har kvar till att försöka rekonstruera den där genialiska texten jag skrev och som nu är uppäten av cyberrymdsråttan.

Men istället hänger jag här och konstaterar lakoniskt att maskinerna alltid kommer att segra över människan och i cyberrymden är det ingen som hör dig ropa och det är inte ett skit vi kan göra åt det. Fy fan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Allt som inte dödar härdar. En tröst för ett tigerhjärta är dock att en text alltid mår bra av att skrivas om.
Men....jag vet verkligen hur det känns när en text bara försvinner -och jag har mitt eget lilla trick för att hantera den frustration som följer på händelser av den här typen.: jag klär mig i mörka kläder och ger mig ut i natten och skär sönder bildäck. Pröva det får du se. Det hjälper. Vin blir man bara seg av.

Ank sa...

Du har helt rätt! Kanske blir den nya texten bättre - även om jag har svårt att tro det just nu.

Skära upp bildäck låter som ett otroligt bra trick. Men eftersom jag håller på att bli så himla full, så kanske det slutar med att jag skär upp mina egna bildäck och det vore ju något av ett antiklimax, eller hur? Så jag stannar hemma, tror jag. Tror jag.

Anonym sa...

Don't panic! Vid det här laget har du förmodligen nått bottensatsen i blomvasen och rapar resterna av gammal oasis typ, och den värsta frustrationen har kanske säkert lagt sig. Perfekt läge. Du har ju redan gjort hela tankearbetet. Plocka fram ett hederligt gammalt kollegieblock och en nyvässad blyertspenna. Det är bara att skriva ner, bättre och vassare än någonsin. Du kommer att bli
förvånad.
Kram från en som
som överlevt kraschad dator i veckor. Lolo

Ank sa...

Tack Lolo, för tröstens ord (hick). Du anar inte hur mitt i prick du träffar. Jag sitter faktisk här med ett gammalt kollegieblock och rekonstruerar allt vad tygeln håller. Jag kommer att överleva det här också. Med tung baksmälla. Som Jockeyboy (Brother Tuck) säger, det som inte dödar härdar. Puss och gonatt.

Anonym sa...

Stackars lilla flicka, allt ska bli så bra, så bra. Det går över tills du gifter dig, och det gör förmodligen bakruset oxå.
Med tiden så blir det ett roligt minne. Vi satt och gjorde budget i en vecka, trodde vi. Efter allt sparande var vi mycket nöjda. Iväg gick mailet med alla svarta och röda siffror. Mottagaren klia sig mjällig i sin sensitiva hårbotten. Vår avdelning inom det statliga verket var bortrationaliserad.
Så kan det gå när Sanna S...ööö
e me.
puss puss

Anonym sa...

Oh. Lider med dig. Vet hur det känns - har fortfarande ångest efter min LOTUS NOTES-incident...

Anonym sa...

nejjjj å man vill ju bara dö när det där händer! min skoldator är expert på att tajma sina anfall just när man ska spara jobbet. har du provat att googla "Repair word document" eller liknande, och ladda ner ett sånt där lagningsprogram? det funkar ibland i alla fall :)