torsdag 5 mars 2009

Snicksnack.

Jag tittar in på Kattis & Cos nya hemsida och den ser så fin ut så. Ser verkligen fram emot både program och tidning.

På hemsidan ligger Veckans fråga: Vilken egenskap är viktigast hos en partner?
1 Humor
2 Intelligens
3 Utseende
4 Yrke
5 Självförtroende

Jag går in och kollar resutatet. Och konstaterar att det är en jordskredsseger för Humor; 51% tycker att humor är den viktigaste egenskapen hos en man. Sedan kommer Självförtroende med 23%. På tredje plats kvalar Intelligens in med 21% och sedan kommer Utseende, 4% och sist Yrke med ynka 1%.

Ok, nu gör är väl inte såna här tester på nätet anspråk på att vara speciellt vetenskapliga, men något säger de i alla fall. Och jag dristar mig till att sticka ut hakan och säga att jag tror att många som har röstat, röstar som de önskar att de tyckte, inte som de egentligen tycker innerst inne.

Jag hör så många tjejer säga att humor är en egenskap som är oerhört viktig hos en man. Men Å ANDRA SIDAN, vad är det första tjejerna tröttnar på när de har varit ihop med sin kille ett tag? Jo, att han håller på och skojar och tramsar och framför allt drar samma skämt hela tiden. Kan han inte bara vara seriös? Måste han skoja bort allting?

Så jag tror inte på att över hälften av alla tjejer vill att en kille först och främst ska vara rolig.

På andra plats kommer Självförtroende. 23% av de som svarat tycker att detta är den viktigaste egenskapen hos en kille. Njavars, va. Klart att det är viktigt att en man tror på sig själv och har självförtroende. Men viktigaste egenskapen? Och tänk om han har så gott självförtroende att han ångar på och inte lämnar plats åt sin tjej. Då blir det inte roligt.

21% säger att Intelligens är viktigast. Och där är jag benägen att hålla med. Hur skulle det se ut annars?

Sedan kommer den mest politiskt inkorrekta kategorin i den här gallupen, nämligen de ynka 4% som säger att utseendet är det viktigaste. De tjejerna är i alla fall ärliga. Utseendet är det första vi ser och det enda vi snackar om.

Och så till slut, den där lilla enprocentaren som säger att yrket är viktigast. Den lilla fjuttprocenten är troligen också helt ärlig. För faktum är att yrke står för social status och hög eller låg inkomst. Så jag tar för givet att yrket är betydligt mer intressant för många tjejer än vad som är politiskt korrekt att yppa.

Ok, jag kanske överdriver lite grann och en sådan här enkel gallup bevisar ingenting. Men jag tror ändå att vi tjejer inte alltid lyckas vara ärliga mot oss själva när det gäller relationer och därför fiskar i fel vatten. Och så tar det rätt ofta slut också.

Tack för ordet.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är de två på bilden döda. Det är tragiskt - det enda de önskade av livet var att få åldras tillsammans.

Anonym sa...

I love Jockeyboy, Steenen

Anonym sa...

är det inte dags för en gallup hos "di små"?

Anonym sa...

rättelse;
(silver)-fiskar i fel vatten...

Anonym sa...

Nu var det ju partner och inte attraktion de frågade om..
Klart utseendet har betydelse när man träffar en ny person men vi faller för olika saker och drar olika slutsatser om olika utseenden.
Jag skulle säga att självkänsla är en av de viktigaste egenskaperna hos en partner. Saknas den kan alla möjliga märkliga saker finnas istället.

Anonym sa...

men ingen nämner vikten av en stor balle?

Anonym sa...

...men sen har vi ett mörkertal att ta hänsyn till, ej att förglömma. Nämligen de som säger att "glimten i ögat" är det viktigaste.(!?) Jag ställer mig torrt frågan, exakt vad är det för glimt som är så tydlig och läsbar att den blir avgörande?! Snacka om glimt..(uttrycket är ju så vidrigt i sig, men ändå..används oroväckande frekvent)
Kvinnor är sanslöst ill-mariga i denna snåriga terräng..rentav opålitliga. Eftersom man VET att helt andra faktorer spelar in vid de märkligaste tillfällen.."Jag gör normalt AAAldrig så här"
Bra exempel/statistik finns ju på tungt kriminellt belastade Alfahannar (ofta är överrepresenterade i fängelser)som får brevvänner (penn-fajtas!!) i kvinnor på Friar-stråk!!
Nést pas?
Sussi

Anonym sa...

Nja....balle o balle..
En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.

Lagerström sa...

En jätterolig stins - är inte det ändå drömmannen?

Ank sa...

Hahaha! Så sant som det är sagt!! Gäller alla inlägg här. Oh, vad jag tycker om mina kommenterare!

För övrigt har jag en journalistkompis som bevakade Åmsele-rättegången för en massa år sen med den läskiga läskiga Juha Valjakkala . Hon berättade av rättsalen varje dag var fylld av uppsminkade brudar som satt och trånade efter den där mördaren, som vore han en popstjärna. Och ropade hans namn när han lämnade rättssalen.
Riktigt scary!!!!! Så som sagt, vi vet inte alltid vårt bästa, det är uppenbart.

Anonym sa...

Jag glömde -förutom den stora ballen dåra - nämna att en intellektuell snickrande brandman står överst på min lista. Önskedrömmande kramizzzar från Öfre

Anonym sa...

Oh, glömde igen - han måste såklart vara jättejätterolig! Och helst inte norsk.

Ank sa...

Nej för helvete, ingen lusekofta.... Men gärna en Skärgårdsdoktor-olle. Och en hjärna. Och en verktygslåda.
Puzz