måndag 30 mars 2009

Renommésnyltning för idioter.

Att sätta reklamlappar under vindrutetorkarna på bilar är en dålig idé och extra dumt är det att trycka dem i exakt samma rektangulära format som en p-bot. Men det finns uppenbarligen företag därute som tror att detta är en fiffig idé. Nästan lite som ett skämt. Tjoho, vad vi är crazy, liksom.

Till dem kan jag bara säga att de biter sig i svansen. Vi människor fungerar nämligen inte så att vi först blir skärrade över att vi fått en p-bot och sedan, när det istället visar sig vara reklam för däckbyte, thaimassage eller biltvätt, blir så lättade och glada att vi rusar åstad och gynnar den firman i pur tacksamhet.

Nej, i själva verket fungerar det precis tvärtom. Den stress och irritation som rusar genom kroppen på en innan man inser att det inte var en p-bot utan bara reklam, ersätts inte av lättnad utan projiceras direkt över på avsändaren av reklamen. Tro inget annat.

Jag blir hatisk mot reklam som försöker skrämma skiten ur mig genom att låtsas vara en p-bot. Jag kommer aldrig aldrig aldrig att köpa något från ett företag som väljer att utforma reklam i samma format som en p-bot. Så fick jag det sagt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Idag är vi inne på samma hiskeligt irriterande saker som kan jaga upp en till oanade höjder..naturligtvis blir man galen av reklam på rutan som regnar fast och lätt går sönder när man ska avlägsna det så blir man ännu lite mer irriterad! Ja! Dessvärre tillhör jag den extremt lätt-irriterade typen som försöker navigera fram i tillvaron utan att att hela tiden få känningar av ngt som stör mig..så är det ngt jag förstår så är det just sånt här! Gud!
Sussi

Anonym sa...

Säg att det var just en sådan idiotisk reklamlapp som satt på din vindruta förra tisdagen!?! Det är i alla fall sett så här på en veckas avstånd bättre än att det var en p-bot, även om reklamlappar på vindrutor är en totalt förkastlig företeelse. /Kusin K

Ank sa...

K, du har givetvis rätt! Att få en rektangular lapp på rutan som är på riktigt är betydligt värre. Fy fan vad jag hatar p-böter.

Och tyvärr var det just det det var. 400 pix, inga trix. Så går det när man har bråttom.
Kram