torsdag 4 september 2008

Årstidsbyte.

Jaha, då var dagen här, då det plötsligt känns helt ok att det börjar bli höst.

I morse kände jag en viss irritation över vädret. Måste det vara så soligt och varmt? Det blir väldigt svårt att välja kläder. Jag som hade lust att ha min gråa höstkappa idag, men om det ska hålla på och vara så här sommarlikt, så vet jag inte....

Och skor. Helst skulle jag vilja sätta på mig strumpor och stövlar, men det går ju inte. Får bli barfota i gympadojorna ett tag till. Fast jag börjar ledsna på det.

Långa, tjocka halsdukar är det väl inte heller tal om, antar jag.

Det står en box rosévin i kylskåpet. Vem ska dricka upp den ? Inte jag i alla fall, jag längtar efter mustigt rött. Och oxmärg.

Igår köpte jag tio gladiolusar på Hötorget och nu står de i fönstret och signalerar höst. Så långt från sommarblomst man kan komma.

Så kom igen, kastanjerna, nu är det fritt fram att ramla ner i skallen på mig. Det är helt i sin ordning.

Och höststorm, blås in över mig. Jag är redo och håller i hatten.

Jag är rustad för höst, så det stänker om det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan dricka upp rosén :-)

Ank sa...

Jag visste väl att du skulle erbjuda dig. Dig kan man lita på i alla väder.