söndag 21 september 2008

Naturmorgon.

Ögonblickskildring från mitt pörte i skärgården kl 06.45 i morse.

Solen försöker kämpa sig igenom morgondimman. Havet ligger blankt som en nubbe. Jag står i pyjamas på mitt däck och tittar ut över sundet. Det är lite kallt, jag småhuttrar. Plötsligt, något som rör sig en bit ut i vattnet. Ett mörkt spolformat huvud som tittar upp och försvinner under ytan igen. Jag rusar in för att hämta kikaren. Var det inte....?

Huvudet dyker upp igen, några meter längre bort. Tittar runt, även åt mitt håll och dyker sedan med ett litet frustande. Det sista jag ser är de två små bakfenorna. En säl!!

Samtidigt fångar en rörelse i ögonvrån min uppmärksamhet. Jag sänker kikaren och tittar mot vattenbrynet, fem meter från mig. Där går en skrakbent häger och pickar i tången med sin långa näbb. Jag går in och lägger mig igen. Somnar om. En tidig morgon i skärgården.

2 kommentarer:

Lagerström sa...

och idag tar vi av oss hatten med en enkel tulipan

Ank sa...

Äsch, den gamla födelsedagen..... Tack söte.