söndag 7 september 2008

Grodmord.

Ni vet scenen i Magnolia, där det regnar grodor. Igår befann jag mig mitt i den.

Bestämde mig sent för att inte sova över på landet, utan istället åka in till stan. Klockan var väl runt 23. Att gå till bilen utan ficklampa var som att famla runt med förbundna ögon inne i en kolsäck. Det var absolut becksvart, jag såg inte handen framför mig.

När jag äntligen trasslat mig in i bilen och startat den, fick jag syn på en stor groda som satt uppe på motorhuven. Här borde jag förstås gått ur och puttat bort den, men istället betedde jag mig som i en amerikansk actionrulle när nån bov landar uppe på motorhuven; jag gasade på allt jag pallade för att grodan skulle trilla av i farten. Vilken den givetvis gjorde till slut. Och slog ihjäl sig, får man anta. Eller åtminstonde gjorde sig rejält illa.

Sedan började min golgatafärd. Jag har aldrig sett så många grodor i hela mitt liv. Rena rama grodkonventet. Hela vägen var fylld och de dök upp i strålkastarkäglan hela tiden. De flesta satt bara stilla och inväntade sitt öde och ibland kändes det som om de tittade strängt på mig innan jag körde över dem. Fy, vad hemskt det var, men vad skulle jag göra? Jag gjorde så gott jag kunde, jag girade och sladdade och åkte slalom mellan dessa grodsoldater som hade invaderat vägen, men herregud, vad många jag måste ha tagit livet av.

Nu står bilen parkerad här nere på gatan och jag borde antagligen gå ner och göra en okulärbesiktning. Hur många frogs sitter fast under bilen eller i kofångaren? Kanske några stackare överlevde som jag måste barmhärtighetsdöda? Det gör jag bara inte.

Jag ställde till med en grodmassaker igår natt. Det får jag leva med resten av livet.

5 kommentarer:

Kattis Ahlström sa...

Fy för fan vad vidrigt!
Och fridlysta är de också.
Själv trampade jag sönder gammelpaddan på när jag var på besök på Västkusten för ett par år sedan.
Jag får fortfarande onda ögat av några av året-runtborna.
Gammelpaddan. Hur kunde du?
Så tänker dom. Och blänger.
Så jag känner för dig. Ömt och varmt.

Anonym sa...

Detta bådar illa. Ett Bibelvarsel helt klart. För du vet väl att vi sugs in i ett svart hål på onsdag? En maskin som skapar svarta hål startas i Schweiz då och enligt kända och etablerade vetenskapsmän kan detta bli jordens undergång. Gör allt du vill ha gjort innan i övermorgon är mitt tips.

Ambassador's Secretary
Gravallvarlig.

Ank sa...

Men herregud, Therese, onsdag är ju i övermorgon och då har ju jag tvättstugan. Jorden får inte gå under då. Min fråga är varför man drar igång sagda maskin överhuvud taget? Verkar väldigt dumt och onödigt om du frågar mig. Någon form av schweizisk kollektiv dödslängtan, kanske....?

Anonym sa...

Du får tvätta idag istället om du vill gå hel och ren in i hålet.

Ambassador's Secretary

Ank sa...

Du har rätt! Fina flickor går hela och rena in i hålet.