måndag 18 augusti 2008

Slumpens skördar.

Ibland när jag letar efter inspiration går jag in på Nationalencyklopediens hemsida och trycker på knappen "Slumpordet". Då kommer ett slumpvis utvalt ord ur NE upp. Idag tryckte jag fem gånger och fick fram följande:
1. Gayatri Chakravorty Spivak
2. Irländsk röd setter
3. Jean Ipousteguy
4. Cartesisk produkt
5. Filon

Av dessa fem tryck är jag bara bekant med ett, nämligen den irländska settern. Min okunskap är djup som Marianer-graven. Idag är det jag som stannar inne och hänger över böckerna.

Dig känner jag i alla fall, gamle gosse.
1. Gayatri Chakravorty Spivak är en kvinnlig indisk litteraturforskare och tänkare.
2. Irländsk setter är en hund .
3. Jean Ipousteguy är en manlig fransk skulptör.
4. Cartesisk produkt är en matematisk term; en mängd som konstrueras från två eller flera mängder.
5. Filon var en grekisk-judisk filosof, 25 f. Kr-40 e. Kr.

1 kommentar:

Lagerström sa...

Har alltid tyckt att Filon var en smula överskattad