tisdag 5 augusti 2008

Inga skivor i potten.

Utdrag ur "Ring så spelar vi" i P4 i lördags:

PROGRAMLEDAREN
Ja, och så var det frågan. Vad vill du ha för nummer?

KALLE KULA
Har nummer 9 gått?

PGML
Nej, den är kvar...

KK
Då tar jag den.

PGML
Ok, det är en matfråga. Gillar du att laga mat?

KK
Javars.

PGML
Rubriken lyder "Nötbuske uppför".

KK
"Nötbuske"???

PGML
Ja, det låter kryptiskt, men det faller nog snart på plats. Här kommer frågan: Jag söker alltså en maträtt som består av potatisar som man skårar upptill. Ställ potatisarna med skårorna uppåt i en smord form och pensla med smör och strö över ströbröd. Baka potatisarna i ugn i cirka 45 minuter. Vad kallas den här klassiska svenska rätten?

KK
Vad var det för rubrik?

PGML
"Nötbuske uppför" Vad har vi för nötbuskar i Sverige?

KK
Nöt?? Potatis??

PGML
Nje.... en nöt som man brukar knäcka till jul.

KALLE KULA
Jag säger gratäng.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara: Margareto!

Ank sa...

Programmet borde heta "Ring så spelar vi dumma i huvet"

EXAKT hur var Margareto-historien nu igen?
Lilla A

Anonym sa...

Vem vill bli miljonär och Singing Bee är inte heller underhållning på elitnivå.
Helena

Ank sa...

Jag såg en gång en snitsig Bromma-kille åka ur Vem vill bli miljonär på andra nivån (typ 3.000:-) för att han inte kunde skilja på jalusi och kapuschong. Det är inte lätt att "komma fram", helt enkelt. Det är vid närmare eftertanke inte lätt att vara människa.