söndag 10 augusti 2008

Min farsa flygarässet.

Möss i radioarkivet (tack snälla Roffe) har lyckats nosa fram en riktig liten godbit från mitten av femtiotalet. Bengt Feldreich har tagit sig till Flygvapnets Försökscentral i Malmslätt för att uppleva en livs levande ljudbang.

Feldreich sitter i trafikledartornet och väntar ivrigt på the big bang och 12.000 meter upp i himlen gör sig en pilot redo i sitt Lansen-plan.

Piloten är min pappa. Det är han som fått äran att gå genom ljudvallen framför Sveriges Radios mikrofoner. Pang säger det två gånger, när pappa och J32:an dyker rakt ner mot fältet i överljudsfart och man märker på Bengt Feldreich att han blir lite, lite besviken.
- Vafalls, smällde det inte värre, varför krossades inga rutor?

Det här reportaget gjordes samma år jag föddes. Med tanke på hur pappa höll på och riskerade livet dagarna i ända på den tiden, får man vara glad och tacksam att han fortfarande lever. För övrigt låter han nästan exakt likadan på rösten idag, även om åren har filat bort mycket av småländskan.

Och några mil därifrån låg jag och var alldeles nyfödd och troligen illvrålade jag, eftersom jag var öronbarn och skrek mesta delen av min vakna tid.

Tror nån det - ett sånt himla ljudbangande som det var hela tiden.

http://podradio.nu/item/view/60583/

(Vill man inte ladda hem hela reportaget, som är ganska långt, finns det en liten förhandslyssna-knapp.)

Inga kommentarer: