måndag 10 januari 2011

Totalt opålitlig musikal-kille.

Jag gillar thaimat och jag brukar hålla utkik efter nya små hak runt om i Stockholm. Gärna såna som är inhysta i gamla kiosker och husvagnar. De brukar vara bäst. Mina favoriter hittills är thaikiosken mittemot Stadshuset och så syltan bakom Ikea vid Kungens kurva. Men som sagt, jag är alltid öppen för nya förslag

Och i söndagens SvD rekommenderade artisten Anders Ekborg ett ställe i Sickla som jag aldrig hade hört talas om, Andaman. "Trots en anspråkslös fasad är detta en av Stockholms bästa thaiställen" påstod Anders.

Jag bestämde mig för att ge det en chans och for alltså ut till haket med den anspråkslösa fasaden. Förväntansfullt klev jag in och bakom disken stod en thailändsk kvinna som som mycket väl kan ha varit den mest genomförkylda människa som någonsin vandrat på jorden. Hon snorade och nös och näsan var knallröd. Det här började verkligen inte bra.

Bredvid henne stod en svettig kock och hackade grönsaker med extremt smutsiga händer och ett gubbharklande som kunde väcka döda.

Längre än så kom jag inte. Med ett lätt illamående vände jag på klacken och vinglade tillbaka ut i friska luften.

När jag vände mig om för att med skräckblandad fascination ta en sista titt på krogen jag aldrig mer kommer att återvända till, öppnades ytterdörren och ut klev ytterligare en kock. Han bar de skitigaste och mest nerspillda kockkläder jag någonsin skådat. Med uppspärrade ögon såg jag honom lägga av en rejäl snorloska i en snödriva samtidigt som han tände en cigg. Med en rivstart lämnade jag området.

Ok, bäste herr pretto-Duvemåla-Ekborg, jag anser att ni kan ta ert jävla krogtips och köra upp det nånstans där solen inte skiner.

Urk...

11 kommentarer:

Anonym sa...

"vi-i-sickla-AB-pretto"
been there, done that...

numera åsen AB

Ank sa...

Åsen, tänk när du bodde i Orminge!!! Herregud, vad det känns länge sen. Eller var det Saltsjö-Boo? Har du varit på sunkhaket i Sickla? När kommer du till Karlavägen? Puss

Anonym sa...

jag igen,
amen, jätteHIIS!
glömde u,
minns du en dag när vi i team taklök hade möte i nacka(sickla) och min ex-man kom hem m nyköpya rottingmöbler till terassen?
minns att du kommenterade detta på ditt alldeles speciella sätt. minns också att anders var pojkmedlemmen på den tiden.
det dröjde som du vet inte länge tills skilsmässan var ett faktum. och i såna lägen är det bara skönt att kunna skänka sitt bohag till bättre behövande. en som genast ryckte hela utemöblemanget du såg komma in, var just HAN, den skönsjungande. lite HIS på vägen ba´...

Anonym sa...

näää, JÄTTEHIS, nu skriver vi SAMTIDIGT! aaaaaaaaaaaa
"fd orminge/sickla

Ank sa...

Det minns jag mycket väl. Däremot minns jag inte vad jag sa om utemöblerna. Var jag fräck och otrevlig?
Är Exet och Duvemåla gamla polare?

Anonym sa...

ja, skådisarna håller ihop.
retar upp mig nåt så oerhört på detta ämne. att liksom "gilla" sin opretantiösa lilla sylta så mycket så man inte tänker sig för när man uttalar sig i press.
visst fasen är det charmigt och bosätta sig sådär alldeles speciellt. men, det är fasen inte charmigt med matutbudet.hur gärna man än vill...
sa "åsen"

p.s det stämmer, im soon in teh capital, nattinatti

Chrillo sa...

Ås, Ank och Falk! Får jag komma med till Karlavägen då?

Anonym sa...

ett KÖK jag verkligen kan rekommendera!
åsen

Ank sa...

Chrillo, din lilla rackare! Din STORA FINA fölsis står ju snart för dörren. Då ska vi sippa champagne eller hur?

Anonym sa...

Christers kök & bar är förmodligen en av stadens bästa ställen.

/Lilla M

Anonym sa...

ska ju naturligtvis stå "ett av" och "ställe". Slarvigt!
/Lilla M