tisdag 18 januari 2011

Snart, mycket snart.

Jag är inte den som klagar på vädret i tid och otid. Jag gör det bara inte. Jag är fullkomligt tillfreds med att vi har fyra årstider i det här landet och tycker om när de beter sig som de ska, d v s att vintern är vinter, sommaren är sommar o s v. Och de senaste åren tycker jag faktiskt att årstiderna har skött sig. Man har fått vad man förväntar sig, helt enkelt.

Men idag, tisdagen den 18 januari, när snön regnar bort och det är svart, brunt, grått och skitvidrigt - då dristar jag mig till att skicka en liten tanke till sommaren som kommer snart.

Då ska jag sitta på mitt trädäck i sommarnatten med ett glas vin och en liten crostini med olivröra. Och så ska jag titta ut över fjärden i fullmånens sken och viska ett stilla hej hallå till min kamrat fyren som blinkar så tryggt och grönt därute i farleden.

Om det snöar och är svinkallt imorgon så är det alldeles ok. Men just nu, i denna minut, tittar jag framåt. Mot sommaren.

Foto: Dick Lundgren

2 kommentarer:

Poeten Chrillo sa...

Jag väntar också på sommarens vind.
Knackar uppfordrande på boetten!
I väntan på fartens känsla mot min kind,
då jag fällt ner suffletten.

oj vilken poesi :-)

Och Dick! Vilken fin bild!

Ank sa...

Åh, du får mig att le,
du snabba kille i cabriolet.

Puss och kram

PS! Visst är bilden fantastisk! Tagen på hans brygga mot mitt hus.