onsdag 19 januari 2011

Ett ett ett....

Jag tänkte be att få slå er alla med häpnad! Här följer ett sifferexperiment som är alldeles crazy:

Ta de sista siffrorna i det år du föddes och addera det med antal år du fyller i år. Vad blir det?
Svar: 111


Alla människor får samma svar. Det är helt otroligt. Och nästa år blir svaret 112.

Och så där håller det på, framåt och bakåt i tiden. Det finns säkert nån smart, snustorr matematiker som kan ge en rimlig förklaring till det här, men jag vill helst fortsätta att tro att det är magi och inget annat.

22 kommentarer:

Chrillo sa...

ja se på fan...

Anonym sa...

...vad är addera nu igen..?

Undrar falken o åsen

Ank sa...

Räkna istället för att bjäbba, Falken och Åsen!!! Och häpna.
(Innebär detta att Åsen är i Staaaaaan? Eller är Falken på Åsen?)

Anonym sa...

Och var ligger keeebenekajjse egentligen?
Undrar åsen som vill va hos falken o vänta på lilla a när hon ringer på klockan, men som tyvärr inte dyker upp förrän i början på februari i nytt förkläde

Ank sa...

Då vet jag.... det ska bli alldeles underbart när du äntligen kommer till stan!

Men är du verkligen helt opåverkad av mitt siffertrick? Jag är fortfarande helt fascinerad....

Anonym sa...

Amen herregud, tänk att maten alltid tar över. Jag tror du ser mig framför dig när jag inser att det funkar på alla vars siffror jag kan. Hjälp, jag orkar inte. Och vågar inte tänka vidare. Jag är övertygad om att detta INTE är matematik. detta kräfva en djupare på-kökspallen-diskussion. fick den förresten på mejl av nacka-exet. så snart når den väl sickla också.
fye vad jag längtar

stora K sa...

mäh!! åsen kan inte vara i stan, hon ska ha begravningslunch hos mig imorgon. han blev 1,5 år (lugn, kära vänner vi pratar om en lamineringsmaskin, men han var som en i familjen).

Ank sa...

Blir det landgång på begravningslunchen? Med leverpastej och mandarinklyfta, räka med majonäs, lax med pepparrotsgrädde och brie med blå druva? Och ett glas Bristol Creme därtill?

Anonym sa...

Nä, jag är faktiskt inte ALLS opåverkad! Jag provade på mig, på sigge, på lillebror calle som var här då och blev helt fascinerad! Men såklart är calle just av den knastertorra matematikertypen som vägrar tro på magi. När jag uppspelt läste det du skrivit konstaterade han bara: "jaha, okej? Det är ju självklart. Det är matte, tottan".
Men jag tycker ändå det är supercoolt.

Ank sa...

Visst är det H.I.S! Jag tyckte mest det pratades om annat i kommentarfältet, så jag tänkte att ni inte testat! Jag har räknat framåt och bakåt och tror att jag kommit fram till att det funkar om man är född på 1900-talet. Efter det funkar det inte.

Calle har förstås rätt, säkerligen matematik. Men matte HUR DÅ?? Det vore intressant att veta hur den ekvationen ser ut? Det kanske din svårimpade matematikprofessor till lillebror kan räkna lite på och återkomma....! :-)

Anonym sa...

Tror inte lillbrorsan har tid m 1900tal. vad jag kan se (på ett annat 'bokmärke' i datamaskinen) så har han fullt upp m och räkna bokstäver.
Gonatt flittor

Ank sa...

Ni och ert gamla alfabet! Nattinatti

Anonym sa...

om man tar hela sitt fodelsear och adderar antalet ar man ar far man naturligtvis arets ar. Det enda det har ar, ar att strunta i 19 sa att man bara raknar med exempelvis 87. da far man samma svar fast 1900 mindre, dvs i ar 111. Det ar med andra ord som att subtrahera sin alder fran 2011, man kommer fa sitt fodelsear!!!

Anonym sa...

dra på trissor!
de senaste inlägget måste väl ändå varit från en MAN

Hjälp sa åsen

Ank sa...

Ja, vem skrev det näst sista inlägget? Kan det vara Kärran? Nån som befinner sig utomlands? I alla fall saknas å, ä och ö. Jag försöker fortfarande ta in förklaringen, men får inte riktigt ihop det ännu. Men så är jag ju dokumeterat korkad på matte också. Jag lovar återkomma med ett JIPPIE när polletten ramlar ner.

Men egentligen är det roligare att fortsätta tycka att det är trolleri. Matematik är rätt ocharmigt när man tänker efter.

Anonym sa...

alltså ank, jag har blivit både hånad o utskrattad hela dagen av olika män pga av denna magiSLASHlogik/matematik. Nu senast av min egen son. men, känner mig faktiskt inte tjejkorkad. mera glad över och faktuskt kunna KÄNNA magin. Fasen vad tråkigt dem måste ha.
sa åsen

Anonym sa...

alltså ank, jag har blivit både hånad o utskrattad hela dagen av olika män pga av denna magiSLASHlogik/matematik. Nu senast av min egen son. men, känner mig faktiskt inte tjejkorkad. mera glad över och faktuskt kunna KÄNNA magin. Fasen vad tråkigt dem måste ha.
sa åsen

Kerstin sa...

Jag kan kallas Kärran även om det är få som säger det och jag håller verkligen med Anonym. Rena rama bondfångeriet.
Hur fulla är ni egentligen :)

Ank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

nu föll den ner. ajaj. just i detta ögonblick funderar jag ärligt
på och leva i verkligheten. fast nä, tradigt.
hej fr åsens sagovärld

Anonym sa...

Har ett barn som föddes 2004. Han blir sju år i år. Han får inte 111 i slutsumma.

Mvh Gregor

Ank sa...

Nej Gregor, det funkar bara om du är född på nittionhunratalet.