torsdag 13 januari 2011

Städkoma.

Idag slår jag tjugondag knut på mig själv. Ut med det gamla och in med det nya.

Jag far fram som en vit tornado i hemmet. Badrummet glänser som vore det putsat av en dåligt läppsynkad tysk hemmafru i nån Ajax-reklam från nittiotalet. Köket fejas med stålull. Det är ingen måtta på det hela.

Jag tar ner adventsstjärnan. Nej vänta förresten, det gör jag inte alls. Det gick inte att ta ner den på tid i år heller Den får hänga där ytterligare en vecka och sprida sitt varma, milda ljus över min januaritristess. Men Renpojken, Adventsflickan och Rosetten åker ner i sina lådor och får ligga där tills det blir dags att plocka fram dem igen. Och det blir ungefär i samma veva som 2011 års Nobelpris delas ut.

Jag håller en spänn på att litteraturpriset i år går till Björn Ranelid. Det är fan hans tur nu.

Inga kommentarer: