fredag 14 januari 2011

Oroande personlighet.

Jaha, så har Johan af Donner fått luft igen. Han har givit sig själv nyårslöftet att vägra betala tillbaka ett öre av de miljoners miljoners han har stulit från Röda Korset och Cancerfonden. De här pengarna har mestadels gått till vräkiga bostadsrätter och landställen, flotta kläder, lyxresor och terminsavgifter för dyra internatskolor.

Nej, han tänker minsann inte betala tillbaka. Han tycker nämligen att han gjorde så bra ifrån sig på de båda arbetsplatserna att de därför gynnades av hans arbete medan det pågick. Och då spelar det väl inte så stor roll att han "beklagligtvis råkade kompensera sig själv på det olämpliga sätt som tyvärr blev fallet", som han själv uttrycker saken.

Det är som att stjäla en bil och sedan hävda att man ska få behålla den därför att man vid något tillfälle stannade den vid ett övergångsställe och släppte över en farbror med vit käpp. "Jag stal visserligen bilen, men jag var en himla fin människa när jag körde den."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det har väl i och för sig inte varit någon tvekan om saken tidigare heller, men nu är det officiellt: Karln är inte riktigt klok!

När kommer filmen om Johan af Donner?

"Kom igen, skänk en slant. Det kostar att ha ungar på Lundsberg..."

Inga kommentarer: