måndag 8 februari 2010

Kärringkommentar 27.

Jag tycker inte om programmet Blåsningen. Det spelar ingen roll hur skickligt genomfört det är, hur många statister som är inblandade eller hur roligt alla tycker att det är efteråt.

Jag står inte ut med att se människor bli så grundlurade och bortgjorda framför dolda kameror. Det gör ont i mig. Mitt skämsfilter slår till och jag måste zappa. Jag vill inte vara med på resan.

Att se Ara Abrahamians rädsla, när han trodde att han hade fått i sig farlig strålning och blivit magnetisk, var inte ett dugg roligt. Jag såg ju att han var jätterädd och frustrerad på riktigt. Jag hade antagligen också blivit skräckslagen. Jag kan lätt som en plätt identifiera mig med hans rädsla.

Och när man är rädd och förvirrad, eller hamnar i situationer som man inte kan kontrollera, blir man irrationell och säger konstiga, ibland rent korkade saker.

Som sedan Renée Nyberg och en uppskojsad skrattmåspublik garvar ihjäl sig åt. Och det gör även Mullvaden, kompisen som har varit med och grundlurat en. Vem i hela världen kan man lita på, för att citera en gammal proggare.

Nej, Blåsningen får klara sig utan mig, nu är det färdigtittat. Och solen kommer att fortsätta att gå upp och ner i alla fall.

7 kommentarer:

Kajsa sa...

Jaha, det här är the final it, vi ÄR tydligen två gamla frukter från samma träd, samma tankar ur två populärkultur-själar. I ALLA år har jag hävdat det obehagliga med program som Blåsningen. För att det ska lyckas måste ju en nära vän vara inblandad och FY FAN! vad jag hade blivit förbannad (nära vänner vet detta, att bli lurad i allmänhet och att bli LURAD av en kompis i SYNNERHET, pisses me off ordentligt). I mitt fall ligger en allestädes närvarande ångest över det mindervärdeskomplex som min brist på högre utbildning fortfarande ger mig. Jag är helt enkelt livrädd för att framstå som DUM, och det är ju det hela programidén bygger på, hence det är ett SKITPROGRAM.

Om jag inte minns fel har minst en (Pekka Heinos nuna dyker hela tiden upp men jag är inte säker på att det var han, och OM det var han; VARFÖR i hela fridens namn kommer jag ihåg det?! Jag borde verkligen läggas in. Men det är en annan blogg) person bett samtliga fara åt h-e och programmet har inte kunnat visas. Kudos åt Pekka! Våga vägra bli blåsta!

helena sa...

Jag vet jag vet jag vet! Å det är förskräckligt. Har alltid haft svårt för "Kalle Sändar-humor" också. Leendet stelnar och jag kan inte slappna av förrän den som ringer upp lägger på.

Anonym sa...

...här är en kärring till. Förstås. Hatar skämset som uppstår och jag skulle bli stel av fasa av att sedan se mig själv just uttrycka det ena dummare än det andra samt försöka få retroaktiv rätsida på allt som just drabbat mig..för att bli utskrattad!! Billiga knep att avväpna folk som inte anar något alls, för det SKA bli unerhållning till absolut vilket pris somhelst. Nej, skräp!

Sussi

Anonym sa...

att bli blåst utan tevekameror,
av två "revisorerSLASHhudvårdsterapeuterSLASHkockarSLASHyounameit känns mer som skrattfest, och då önskar man ju att någon blåser på!
åsen
"vän av goda överraskningar"

Ank sa...

Oh, vad ljuvligt det är med alla er likasinnade fantastiska människor därute. Vilket skönt gnällforum detta är! Och här var det uppenbarligen som att lyfta på locket till en krutdurk. Gud, så skönt att veta att det inte bara jag som inte klara av sånt här.

Och Helena, självklart gäller detta även s k tjuvringningar. Kalle Sändare, Hassan, you name it. Det är det värsta jag vet. Axlarna åker upp till öronen även på mig, när människor som är så illa tvungna att vara trevliga mot idioter i telefon, om de inte vill få sparken, blir bortgjorda och hånade.

Men Åsen, överraskningar av revisorer och hudvårdsterapeuter utan tevekameror är självklart ett helt annat bollspel. Det älskar jag!!! Och sandvikare, raggmunk, silverfiskar och fruktcocktail.

Kajsa sa...

när jag väntade båda mina barn snöade jag in på en enda sak. Del Monte's fruktcocktail. De stora burkarna. En om dagen. I sju månder. Need I say att jag var tvungen att gå på socker-detox istället för mamma-barngrupp hela första året?

Johanna sa...

Jag är också helt och fullständigt med på allt du skriver! Kan inte betonas nog hur obehagligt det är att se människor tappa fattningen och bli hånskrattade åt när det sker.

Nej, jag tycker man ska hjälpa sina vänner att framstå som lite klokare, vackrare och mer belevade än de egentligen är, inte motsatsen. Det är väl ingen god vän som drar ner byxorna på en i tv?

Jag förstår ingenting. I vanlig ordning.