lördag 20 februari 2010

Att kacka i eget bo.

Jag har ju faktiskt jobbat med Melodifestivalen, så jag borde verkligen inte uttala mig. Det är som att tigga om att någon ska fräsa
-"Själv´rå, var det så himla bra när du jobbade med det´rå....?"

Nej, det kanske det inte var, men det var i alla fall hundra gånger bättre än i år. 2010 är verkligen ett synnerligen eländigt Melodifestivalsår. Det är bara bildproduktion, ljus och ljus som gör ett anständigt jobb.

Att låtarna oftast är jättedåliga är inte mycket att säga om - så vill man ju nästan att det ska vara! Men inramningen; artistpresentationerna, sketcherna, manusen - allt är verkligen fantastiskt uselt. Programledarna kämpar på, men det kan inte vara lätt för dem. Och åtminstone en av dem (Meltzer) måste lova sig själv och alla andra att aldrig mer tacka ja till ett liknande uppdrag. För att inte fullkomligt sabba sin karriär.

I kväll var det delfinal 3 i Göteborg. Manusen och sketcherna var sämre än nånsin och en tjejgrupp som heter Timotej gick direkt till Globen. Fullkomligt obegripligt alltihop.

Hela produktionen känns som ett uppskruvat Söndagsöppet från 1995. Hur är det möjligt?

Vilket år?

11 kommentarer:

Kerstin sa...

Men Dolph i första programmet var alldeles toppen! Wow!
Även i kvällens program var han bra förresten (tvåan missade jag).
Jag gillar eg inte schlager alls men i tillsammans med glada vänner, på www.goken.se är Melodifestivalen plötsligt ett jättebra program.

Ank sa...

Nej, Kerstin, jag tycker inte att Dolph är bra - han är bara Dolph. Och i det här sammanhanget räcker det utmärkt bra. Även om det är ganska häpnadsväckande att en person som försörjer sig som skådis och t o m har en internationell karriär, spelar så dåligt och har så taskig tajming. Det är Vår Teater all over again.

Men kul är han. Och lite snygg. Som en karikatyr på en actionhjälte.

Har ingen aning om vad www.goken är, men ska genast gå in och titta.

Kerstin sa...

solly, www.goken.nu

Ank sa...

Nu förstår jag bättre. Undrade just vad det var för spännande med den första adressen.
Göken är kanon! Och till på köpet på snubbelavstånd från mitt hem. Själv har jag aldrig tittat på festivalen på krogen, men kan tänka mig att det är skitkul.

Kerstin sa...

Då bor vi nära varandra. Göken är en kvarterskrog på riktigt för mig. :-)

Jockeyboy sa...

Bortsett från att manus verkligen är rejält urusel - Anders Björkmans kritik i söndagens Expressen var på pricken - så är årets mest groteska inslag i festivalen att släppa fram en Ted Gärdestadkopia som med Ted Gärdestadröst sjunger en låt av Kenneth Gärdestad.
Det är bara så jävla smaklöst - och jag tycker verkligen att Kenneth Gärdestad borde gå och prata med någon.Det är dags att gå vidare nu - för det här är bara unket. Och lite sjukt.

Chrillo sa...

Göken!!!
Väldigt kul :-)

Jockeyboy sa...

Hette ursprungligen " Spisa på Göken". Snabbt omdöpt till " Göka på spisen".

Ank sa...

Hahahahaha, Jockeyboy!!

Chrillo, minns en av många rosévinsfrossor på Göken; Varje gång vi fick in en flaska, beställde vi en ny "för den här har vi ju ändå druckit upp om tre minuter...."
Idag känns rosévin väldigt långt borta.

Anonym sa...

Kokokoko. Vi som har ett gökur i Hammarbybacken.

/Lilla M

Ank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.