lördag 26 april 2008

Leka affär

Ibland stöter man på såna klåpare att man tappar hakan. Ta t ex min bilmeck, som jag fram till igår tyckte var en ganska gullig kille. Nu har det gått upp för mig att han är en charlatan, en hittepåmekaniker, en skämtartikel av rang. En Buttricks-bilmeck, helt enkelt.

Historien: För en månad sedan bytte jag ljuddämpare på min bil. Det kostade en ganska stor slant, men det var nödvändigt. Igår var jag tillbaka på verkstan för att sätta på sommardäcken. När bilen ändå var upphissad bad jag mecken (vi kan kalla honom Lasse, för det heter han) att kolla att allt stod rätt till undertill. Att allt fortfarande satt på plats och var ok. Det är ju trots allt en 22 år gammal bil.
Han gick ett varv under bilen, knackade initerat på några ställen.
- "Hon läcker lite olja, men annars ser det helbra ut".
- "Så inget håller på att ramla av och inget behöver bytas", trugade jag.
- "Absolut inte, hon är i prima skick, Smycket", sa han och knackade en sista gång på underredet. Bilen hissades ner, jag betalade och körde nöjd därifrån.

Exakt 55 minuter senare - och jag skojar inte - ramlade ljuddämparen av. KABRAK!!!

Det kanske finns människor som inte har insett hur mycket nytta en ljuddämpare gör, som tycker att det är en onödig sak på en bil. Jag kan informera om att en ljuddämpare gör underverk! En ljuddämpare gör faktiskt hela skillnaden! Jag hade ingen aning om att min gamla Audi hade såna röstresurser. Den vrålade sig fram genom det vårfagra landskapet och där satt jag med uppdragna axlar och mord i sinnet.

Jag har ännu inte bestämt mig för hur denne hittepåmekaniker ska bestraffas för sitt usla arbete och för sin monumentala feldiagnos, men just nu lutar det åt knäskålsknackning. Är det nån som har nåt bra telefonnummer?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag inte bara har ett bra nummer, jag ÄR ett bra nummer.

Ambassador's Secretary