söndag 2 maj 2010

Disco fever.

Det småduggade rakt ner i webern på årets första grillfest. Men vad gjorde väl det.... Valborgsmässoafton bjöd på sillsnittar och en liten klar, "Nu grönskar det" sjustämmigt. Och lammkorv och entrecote på grillen.

Framåt aftonen blev det spontan-dancing. Det blir det rätt ofta. Någon sätter på en bra platta och plötsligt dansar vi. Igår var det "Aint to proud to beg" med Temptations som utlöste det. Vi var som kopior på köksscenen i The big chill.

Och när jag svansade runt där på dansgolvet och iakttog mina kära, nära vänner som jag har dansat med så många gånger, blev jag alldeles varm om hjärtat. Vi har dansat ihop i gamla lador och på logar, på stränder och klippor, i fjällen och på Rivieran. På krogen, i festvåningar och i partytält. I varandras vardagsrum och på balkonger och terasser. I skogen, i trädgårdar och på båtar. Igår dansade vi i Kickans stora rum med det perfekta marmorgolvet. Där har vi dansat många, många gånger förr.

Ingen av oss har egentligen ändrat dansstil de senaste decennierna. Jag vet exakt hur var och en ser ut när de skakar rumpa. Ok, vi är inte Bounce direkt, men vi är inte jättedåliga heller. För vår ålder. Det svänger på rätt bra.

Och jag hoppas aldrig, aldrig vi tröttnar.

18 kommentarer:

Anonym sa...

...ah, en av de saker jag saknar mest med en gammal vän jag hade...fan vad vi också dansat oss från Norr till Söder, i alla tänkbara sammanhang.. Men, jag har ju en dansant syster som jag dansat, om möjligt, ännu lite mer med..det spelar liksom ingen somhelst roll var man befinner sig..kommer det svängiga tongångar så brister vi ut i en dans. Så är det bara. Skickade en liten dansfilm per mms så sent som igår till henne..med mig själv i huvudrollen dansandes till "Dusty springfields Son of a preacherman"..snacka om att de första rullande tonerna manar till dans!!? Va?

Sussi

Ank sa...

Jaaaaaa, jag hör hur den börjar... Vilken bra låt du påminde om där. I´m so there.
(Men vi glömmer Sylvia Wrethammar svenska version "En lärling på våran gård", va?)
Tänk de här danslåtarna som får en att släppa allt och bara rusa till närmsta dansgolv. Visst dansas det alldeles för lite?? Visst dansar vi loss i vår?

Sussi sa...

Vi ska dansa oss genom sol och sommar..varhelst andan och de rätta takterna nu råkar vara!! Bara dansa som om ingen ser på!! Det måste rulla igång från within..annars gills det inte, inga fåfänga danser, right? Finns det ngt tråkigare än brudar som liksom har en liten egen uppvisning istället för att "dansa ut"...men sånt kommer väl kanske med åren (eller alkohol, eller/och gärna i kombination)Jag ville se utsom Sylvia i luggen när jag var liten...hon hade sånt snyggt, Tyskt hår!!
annars faller jag gärna ut i dans till tonerna av "late December back in -63...what a very special time for me, what a lady, what a night..."osv...
Va?

Ank sa...

Åh, gud vad bra den var!!! ÄÄlskade den.
http://www.youtube.com/watch?v=r8QFNrTq9oo

Och vad säger du om den här då:
http://www.youtube.com/watch?v=DY0tsKCB4lc

Man jobbar i glidande sidled när man hör den.

Sussi sa...

Japp, man shim-shammar i sidled..på diagonalen över golven...med rytmiska höfter och svajande armar..aj aj ja, så svängigt!! Vad ska alla ungdomar nynna på när de växer upp?? Stackars människor....

Men du...
http://www.youtube.com/watch?v=9GXhLfvAky0

Sussi sa...

Lite väl självklart, men måste ändå tas upp här:
http://www.youtube.com/watch?v=arxhW1RgDDo

Sussi sa...

Nu skrattar jag högt. För mig själv...och dansar ut ur vardagsrummet bland doftljus, remotecontrols, coca-cola-burkar till dessa toner:

http://www.youtube.com/watch?v=29RvK7OI2Fg

"The Doobiebrothers, they broke up!?", som Michael Douglas förvånat frågar Katleen Turner i "Vilda jakten på stenen"...

Ank sa...

Hjälp vilka låtar du raskar fram! Båda påminner mig av nån anledning om fantastiska sommarnätter i Båstad, doften av våt asfalt och rosor på Agardhsgatan.

Vad säger du om en liten nittiotalare? De kunde faktiskt då också...
http://www.youtube.com/watch?v=7Nn6E3fmY50

Sussi sa...

Wowowow, 90-talet håller to this day!! Och det gör 70-talet också!!
The meanest cat in Chicago...minnen sköljer över mig som vore det......nyss!

http://www.youtube.com/watch?v=fv53gKx0cyo&feature=related

Sussi sa...

http://www.youtube.com/watch?v=QAQKyBZGeXA&feature=channel

Men ingen tar väl ändå henne?! Den bruden visste hur en slipsten skulle dras..
Nu har du jagat upp mig till oanade höjder..det fladdrar bara förbi epoker, snubbar, Röda Marlboro, Vanadis om nätterna, sommarkvällar, upproriskt beteende av olika slag...men good times by god!

Ank sa...

Apropå Doobie brothers - Mannen med den vackraste av röster:
http://www.youtube.com/watch?v=SykNSv-1Dks

Boney M var faktiskt aldrig riktigt min grej. Jag tyckte de var så....... tyska?

Men Supremes däremot, don´t get me started...

Men du, på fullaste allvar, jag har en fantastisk idé om vad du och jag ska göra med vår gemensamma musiksmak. Jag har fått ett erbjudande om att vara bar-dj på en bra sylta i vår - och jag inser ju nu att det är du och jag som ska göra det tillsammans. Jag ringer dig och berättar mer imorrn. Är du intresserad?

Sussi sa...

Nu börjar jag nästan gråta! Ahh, vilka toner...fan vad det finns mkt bra musik som ingen människa spelar längre..utom vi då, på nätterna..DJ:a! Är du galen!? Skulle jag aldrig i hela mitt liv våga..men jag vill ändå höra allt och kanske komma ihåg ngt örhänge som tillfälligt fallit i glömska i dina filer!!
Jag ska komma dit och dansa like there is no tomorrow och hejja på dig som fasen!!
Men kanske är det imorgon vi tar en kopp? Sen eftermiddag eller ngt?

Sussi sa...

http://www.youtube.com/watch?v=lixDK_tMEhE

Ank sa...

Åh, tryckartime med två blondiner. Blir inte bättre.

Eller den här:
http://www.youtube.com/watch?v=1yyNT7afVSs

Vi pratar mer om dj:andet imorrn. Måste kolla i boken om jag kan sneeka in en fika på eftermiddagen. Det kan kanske funka - eller inte. Men vi hörs på fm.

Sussi sa...

http://www.youtube.com/watch?v=W8ZkkKfg_Rw

Tryckartime var det sista jag hörde innan taket brakade in..
Vi hörs imorgon!!

Sussi sa...

http://www.youtube.com/watch?v=L7AIBlzCluc

Men som jag minns det...det var i och för sig 30 år sen..men vilken film! Och en sån låt!!

Ank sa...

Som jag älskade den filmen. Och den låten. Och kärleksparet. Jag minns när Barbra och Chris byggde det där huset i Santa Fe-stil i nån öken och de var ute och red under stjärnorna i poncho och var så fruktansvärt kära.
Och så klarar han inte att hon blir mer känd än han - och så ska han nödvändigtvis gå och supa ihjäl sig...

Och slutscenen..... när hon sjunger hans största hit och intet öga är torrt

http://www.youtube.com/watch?v=yrVT7Ew_H04

Världsklass!

Sussi sa...

Ord kan inte beskriva hur glad jag är att du ser det stora med den här filmen!! Jag blir ju utskrattad när jag för den på tal..Örjan tittade på mig med en helt ny blick då jag snyftande återberättade hur man skymtar hans bil över back-krönet för att sen aldrig mer få se honom!! Hur sorgligt får ngt bli?! Jag måste ha tag i den för att se om den håller mig i samma grepp som då!
Men man kan inte riktigt lita på mig...jag gillade även "Stjärnsmällar" i den åldern...Ryan O´neill och Barbara..som boxades..need i say moore?!