måndag 17 maj 2010

Rättvisa in absurdum.

Igår var jag uppe på min vind för att kolla läget. Jag har ju släpat hem ett och annat efter husförsäljningen och måste hitta nånstans att magasinera saker. Det förråd jag har sedan tidigare är redan knökfullt.

Väl däruppe konstaterade jag att tjugoen (21!) vindskontor stod tomma. Tjugoen!!! Alla låsta med hänglås med fastighetsskötarens logotype på. Upplivad av detta ringde jag idag till förvaltaren för att med min allra trevligaste röst försöka tjata till mig ett extra vindskontor. Svaret jag fick var häpnadsväckande.

Så här: Alla lägenheter i huset har redan sedan tidigare ett kontor, antingen i källaren eller på vinden. Men eftersom det inte finns tillräckligt många tomma förråd för att erbjuda alla hyresgäster ytterligare varsitt, har man bestämt att för evigt försegla de överblivna tjugoen vindskontoren eftersom det annars skulle bli orättvist!!!!

-"Jag förstår inte", sa jag, "ska de stå där tomma medan några av oss i huset inte vet var vi ska ta vägen med alla våra grejor?"
-"Ja, annars blir det orättvist", upprepande kvinnan.
-"Men alla kanske inte vill ha ett extra förråd. Har ni kollat det?"
-"Nej, det måste vara rättvist."
-"Men det verkar ju knasigt", sa jag.
-"Du kan väl hyra på Shuregard", sa kvinnan.

På det svarade jag inte överhuvud taget utan frågade istället
-"Har ni aldrig tänkt på att utnyttja den tomma ytan till att göra de befintliga vindskontoren lite större?"
-"Nej, för det skulle bara kosta oss en massa och inte ge några pengar in".
Hon var åtminstone ärlig.
-"Jag kan tänka mig att betala lite extra i månaden", försökte jag.
-"Nej, det måste bli rättvist" upprepade hon mekaniskt.

Där står vi idag. Jag vet fortfarande inte om jag kommer att få ett extra förråd. Jag tyckte jag anade en viss medgörlighet efter ytterligare lite tjat från min sida. Hon skulle kolla och lovade att återkomma. Men det mest troliga är att jag får nobben. Och då kommer det för evigt att stå tjugoen tomma förråd på min vind för att det annars blir så himla orättvist.

That´s absurd, folks.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ska jag leta upp brevet "tänk-om-alla-skulle" (som jag författade på tegnergatan) någonstans i något av alla mina förråd?
förresten så minns jag nu att det kopierades och stoppades i varje grannes brevlåda. rättvist va?
du kan säkert dra stenciler hos vaktmästaren.
åsen

Annelie sa...

Vansinne!

helena sa...

Sånt slöseri! Så tomt och ordnat det är i våra grannars förråd tror jag verkligen inte att alla i huset är beredda att betala lite extra för ytterligare ett. Stå på dig!

Johanna sa...

Det är såna historier som gör att jag bara hatar vissa människor och inte står ut med att ens föra diskussioner med såna.

Jag hoppas, hoppas innerligt att du, om ett par dagar, kommer göra ett inlägg om ditt nya förråd i huset.