söndag 7 mars 2010

Itch itch.

Jag tycker ofta att nya kläder kliar. En jobbig allmän klikänsla över hela kroppen varje gång jag har på mig något nytt. Och det går inte över förrän jag har tvättat plagget första gången.

Jag har vant mig att det alltid är så och inte reflekterat så mycket över det. Som att det ska vara så. Nya kläder kliar, helt enkelt.

Men i natt när jag låg och vred mig i nytt påslakan och i ny pyjamas, började jag plötsligt grubbla över varför det kliar.

Vad fan är det för skit de blandar i tyget, som gör att det killar över hela min kropp? Arsenik, DDT, klipulver, xylometazolin-hydroklorid? Rhoca-Gil?

Vad är det som kliar?

12 kommentarer:

Annelie sa...

Arsenik låter rimligast tycker jag.

Kajsa sa...

napalm, ddt, 5-56, formalin, eller sånt man sprayar på rulltårtorna från euroshop, de som ser och smakar likadant nu som om 17 år, take your pick.... jag tvättar allt nytt minst en gång innan jag använder det annars står man inte ut.

Ank sa...

Jag håller nog ändå en slant på Rhoca Gil - eller vad säger flickorna på Hallandsåsen?

Kajsa sa...

Näe, det kan det inte vara eftersom precis ALL rocka-jill hälldes ut på åsen för pass 10 år sedan, bäckar förgiftades, söta kossor gick en kvalfull död till mötes, till synes normala människor stod på lastbilsflak och skrek om jordens undergång... det var tjusiga tider.

Ank sa...

Och inte blev det nån tunnel heller. Hoppas, hoppas det inte blir det heller. Jag tycker söta Hallandsåsen har varit tydlig nog nu; hon kommer inte att gå med på att bli penetrerad,

Anonym sa...

om nu inte alla dessa nollåttor helatiden behövt all denna nödproviant söderifrån, så hade åsen kunnat stoltsera med sin oskuld. men vill vi verkligen ha hundratals lastbilar på vägarna vareviga dag?
en tunnel tar all proviant på tåg, för att vara exakt, 24 tåg i timmen!
då kan man vandra omkring som "amish" på ytan...
puss
åsen(som drömmer om o vara oskuld igen)

Chrillo sa...

Hörde nyss på radion att vägglössen breder ut sig.
Kan det vara det som kliar?

Ank sa...

Tack Chrillo, för tipset! Det är klart det är det. Eller varför inte flatlöss?

Jockeyboy sa...

Jag gissar på flatlöss eller dröppel.Själv trodde jag en gång att jag drabbats av skabb och smorde in mig med en giftig salva som jag tror hette Tenotex och luktade något förskräckligt. Lyckligtvis visade det sig sig att det inte var skabb utan eksem eller nån annan skamlig sjukdom. Fullt frisk känner jag mig inte än, och det här var ändå närmare 50år sedan.Eller nåt i den räjongen. (Det sista skrev jag bara för att få tillfälle att skriva räjong)

Ank sa...

Räjong kan bytas ut mot härad. "Nåt i det häradet" kan man säga. Det är också kul - men inte fullt så svårstavat.

Jockeyboy sa...

En annan bra synonym i det här häradet eller räjongen är modeschang.Eftersom jag aldrig sett detta utpräglade talspråksord skrivet vet jag inte om jag stavat rätt.

Ank sa...

Jag skulle nog ha stavat det modIschang. Men det är säkert en smaksak.