torsdag 11 mars 2010

Idag sa jag ifrån.

Om det krävdes körkort för att få vara förälder, skulle många inte klara uppkörningen, den saken är klar.

Idag fick jag nog. I ett provrum på H&M. I provhytten bredvid mig en mamma och hennes dotter i 4-5-årsåldern. Det var mamma som provade kläder, dottern sprang omkring. Mamman pratade nonstop med sin dotter:

- "Nora, kom och titta på mamma. Är den här tröjan fin? Ser mamma lite tjock ut i den? Kanske om jag tar en annan storlek, då kanske mamma ser lite finare ut. Nora, vad tycker du, ser mamma tjock eller smal ut?"

Så där höll hon på, medan jag stod i hytten bredvid och helt kom av mig. Jag kunde knappt tro att jag hörde rätt.

När jag hade provat klart höll den arma människan fortfarande på att mala med sin dotter om hur tjock eller smal hon såg ut i kläderna hon provade. Precis när jag var på väg ut, tittade hon fram bakom skynket.

- "Grattis", sa jag, "du har just för evigt ympat in i din dotter att det är fult att vara tjock. Det var duktigt jobbat".

Mamman tittade på mig, sedan på lilla Nora. Sedan sa hon
- "Lägg dig inte i andra människors liv".

- "Svårt att låta bli", sa jag och seglade ut med högburet huvud.

Fast lite hjärtklappning hade jag allt efteråt.

12 kommentarer:

Annelie sa...

Bra sagt!!!

Anonym sa...

Väldigt bra gjort!

/Lilla M

Chrillo sa...

Ank for president!!!

Kajsa sa...

Bra rutet!!

Anonym sa...

Hur såg kärringen ut? Ofta är det smala människor som håller på så där!

Anonym sa...

Hur såg kärringen ut? Ofta brukar det vara smala som håller på sådär!

Ank sa...

Självklart var människan helt normalviktig. Med alldeles för mycket smink. Det kanske var Åsita Lötbom????

Jockeyboy sa...

Eller Signita Klang. Men då hade hon talat linköpingska. "Seoua feter ut i dena härna båddin, Ousette! Men förresten blev nog Signita mormor för 25 år sen.

Ank sa...

Hahaha! Hette dottern Rosette? Gud, vilket bra namn. Som en pudeljävel.

Helena sa...

Du är bäst! Så är det bara.

Ank sa...

Nej Helena, det är jag verkligen inte!!! Det är du som är bäst! På alla sätt och vis. Pronto.

Ank sa...

Pronto??? Jag menade förstås Basta!