tisdag 1 september 2009

Tuff tuff.

Jag har varit ute och åkt tåg idag. Jag gillar verkligen att åka tåg. Göteborg-Stockholm, långa rutten. Kändes som om vi stannade vid varje mjölkpall, men inte mig emot. Att sitta där i en hyfsat tom vagn, med fönsterplats och den soliga septemberdagen blåsandes förbi utanför. Rogivande, men också kreativt. Jädrar i min låda vad jag kom på många idéer. Några av dem bra, några riktigt usla. Men lik förbannat idéer.

Och så noterade jag att det är otroligt mycket rönnbär på träden i år. Det var länge sedan jag såg så mycket rönnbär. Så nu vet vi - vi går en vargavinter till mötes. Gäller att börja bunkra i ladorna redan nu, för inom kort kommer kylan och snön att lamslå Sverige.

Det gillar jag också. Jag älskar bistra vintrar. När man får linda flera meter halsduk runt sig för att inte frysa ihjäl och skotta fram bilen varje morgon.

Väldigt vad jag var nöjd och positiv idag då. Det går väl över.

Vad ska vi göra med alla rönnbären då? Inte gelé i alla fall, för det är väl ingen människa som står och gör det nu för tiden. Inte jag i alla fall. Men brännvin kanske skulle smaka fågel? Därför kommer här ett litet recept:

Rönnbärssnaps

1. Plocka bären. De ska vara riktigt mogna och bör ha frostnupits. Bären kan också läggas i frysen över natten.

2. Fyll åtminstone halva glasburken med rensade rönnbär. Fyll sedan burken med brännvin.

3. Låt brännvinet stå minst en vecka eller helst över en månad. Filtrera sedan brännvinet och späd med brännvin till önskad styrka. Rönnbärssnapsen vinner på att lagras. Om smaken blir för syrlig kan du tillsätta en eller två teskedar honung och låta brännvinet stå ytterligare en tid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter härligt! Måste nog prova.

/lilla M