söndag 6 september 2009

Miraku(mål)löst?

Nu är jag inte rätt person att ha några synpunkter på fotboll, det vet jag väl. Men jag måste ändå få klämma i med några reflektioner om gårdagens VM-kvalmatch i Budapest. För hundrade gången var Lagerbäcks gossar en hårsmån från att bli utkickade i kylan. Och för hundrade gången gjorde inte Zlatan vad han ska göra i landslaget, nämligen mål.

Förrän några sekunder före avblås på kraftig övertid, då han av misstag fick en boll i magen, som fick honom att tappa andan, men som också råkade studsa in i mål - vilket gjorde att vi vann matchen istället för att spela oavgjort.

Och detta blåses idag upp på kvällstidningarnas löpsedlar som "Ett mirakel". Va??

Zlatan lär tjäna 10 miljoner kronor i månaden. Det enda vi begär av honom är att han ska göra mål i landslagsmatcher. Gör han det??? Nej, det gör han inte!!

Får han av misstag en boll i magen så att han tappar andan? Och råkar den bollen studsa i mål? Och är det per definition att göra mål på riktigt?

Och i så fall, är det ett "mirakel"?

Och så den absolut viktigaste frågan som jag ställer mig idag, efter att ha lyssnat på ett antal spelarintervjuer:

Varför låter alla svenska fotbollsspelare som tibetanska strupsångare när de pratar?

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hahaha! Precis - det var en MISS men svenskar är så svältfödda på idrottsprestationer så allt räknas som minutiöst utförd kirurgi i våra stackars ögon. Herregud, i Argentina hade Zlatan fått helt andra tillmälen...

Annelie sa...

Om jag fick 10 miljoner PER ÅR (man ska inte vara kräsen) så skulle till och med jag kunna lära mig göra mål bättre än dom.