tisdag 8 september 2009

Nya programidéer.

Det finns utrymme för alla sorters tv-program. Ikväll sprang jag på en episod ur dokumentärserien "I didn´t know I was pregnant". Som namnet antyder handlar den om kvinnor som gått i nio månader utan att fatta att de är på tjocken och sen får magknip och föder barn i toalettstolen eller i skidbacken eller någon annanstans.

Jag blev inspirerad av det här programmet och har nu börjar skissa på en programidé som borde kunna bli en riktig långkörare. Den ska heta "Jag hade ingen aning om att jag hade spenat mellan tänderna" och skildra människor som går omkring med spenat mellan tänderna utan att veta om det. Och så ställs de inför en jury som berättar för dem hur det ligger till och så blir de utröstade med buller och bång. Och den sista som är kvar vinner hela skiten och blir förlåten.

Det tycker jag låter som ett kul program.

Det borde kunna funka.

-"Jag svär, jag hade ingen aning......"

6 kommentarer:

Johanna sa...

Vilken fantastisk idé! Och man kommer känna igen streber-smilfinken som man bara VET har lagt spenaten tillrätta med flit och som inte alls svävar i ovisshet om sin gröna tand, allt för att vinna en halv miljon.

Och man får anmäla vänner och bekanta väl? Och hur hade du tänkt själva utröstningsmomentet? Du måste ju följa upp det här nu?

Ank sa...

Själva utröstningsmomentet går till så att de tävlande får visa upp sitt garnityr för juryn och den som har mest spenat mellan tänderna åker ut. Enkelt och begripligt.

När man sedan närmar sig finalen, vänder det omärkligt och segraren är inte den som har minst spenat mellan tänderna, som man kanske kunde tro - utan den som har MEST spenat mellan tänderna.

Det kan tyckas lite ologiskt, men det är det som är det nya med den här serien. Det blir ovisst och spännande för de tävlande in i det längsta; ska de satsa på mycket eller lite spenat mellan tänderna...?

Jag tror att tiden är mogen för lite nyskapande och gränsöverskridande tv, kanske t om orättvisor. Vad tror du?

Chrillo sa...

Om det visar sig att spenaten inte alls är spenat utan en bit simpel persilja - blir man diskad då?

Sussi sa...

En sån bra programidé!! Är det insålt och klart? Vem ska leda det hela? Kan knappt vänta på att få se de deltagande stå uppradade med riktigt mkt spenat på bissingarna, spattiga och nervösa över sina domar! Gud! Rafflande!
Programledare?

Johanna sa...

Vilken twist Ank... Det här blir ju galet rafflande, och jag instämmer med Sussi - vem ska vara programledare? Programmet behöver ju ledas av en fast hand, dock med glimt i ögat, Vem?

Hela upplägget att inledningsvis premiera spenat-minimalism till att gå till motsatsen kommer verkligen skapa nerv och spänning.

Varför inte även göra en dokusåpa av det och låta alla bo tillsammans? Så kan deltagarna, i bästa top modelstil genomskåda varandra, lägga upp strategier, bli bästa vänner för att i avsnittet efter kallsinnigt vända ryggen till, och framförallt råka i luven på varandra på ett tv-mässigt sätt.

Kajsa sa...

Hehe, låter perfekt. Vill dock berätta att jag i min omgivning har icke mindre än 2 som drabbats av shit-det-var-inte-för-mycket-ärtsoppa-det-var-ett-BARN-syndromet. Men det kanske säger mer om mig och mitt umgänge än om nåt annat.....