fredag 4 september 2009

Ett av de stora mysterierna.

Hur i herrans namn klarar sig män utan handväska? Den frågan driver mig till vansinne och jag får ingen rätsida på den. Var gör de av alla grejorna?

I morse satt jag på bussen och iakttog en kostymkille på väg till jobbet. När han kom ombord visade han sitt busskort som han hade i plånboken. Efter det åkte plånboken ner i innerfickan på kavajen. Strax därpå trollades det fram en telefon ur kostymens innandöme. När han pratat klart, slank den tillbaka in i gömmorna.

Någonstans därinne i den välsittande Hugo Boss-outfiten måste det även ha dolt sig en kam och nycklar hem. Var fan gömde han dem? Läsglasögon? Och almanackan? En executive-kille kan väl inte lämna hemmet utan en almanacka? Kanske att han var lite torr om läpparna. Då behöver han väl ett cerat. Och var hade han i så fall det?

Det är ett mirakel och jag begriper inte hur det går till. Bara min nyckelknippa kräver ett handbagage.

Vet någon?

4 kommentarer:

helena sa...

Lägg ut! Lägg ut!
Jag vill också veta! Och vad händer om sagde kille snusar? Om han vill friska upp sig med en minttablett? Om han hämtar två biobiljetter en timme innan filmen börjar?

Kerstin sa...

ja och paraply, diverse papper, näsduk, smink, pennor och allt annat bra att ha..

Men jag undrar också varför kvinnokläder aldrig har fickor?

Hm, kanske de två frågorna kompletterar och förklarar varandra..

Sussi sa...

Ett mysterium är vad det är. Och opraktiskt av dem att inte ha väska, fast samtidigt..vad tycker man om män som kommer med en liten "slunga"?! Man blir ju minst sagt skeptisk på stående fot! I min väska finns allt. För alla tillfällen. Alltid beredd på eventualiteter av olika slag. Inte medvetet utan snarare för att jag bara kastar ner allt i väskan. Allt jag ser. Gillar jag ngt hemma hos någon så tar jag det med...av bara farten. Ser inte det riktigt som stöld..

Jockeyboy sa...

En normal kostym eller kavaj/uddabyxor innehåller allt en man behöver - nämligen ett otal fickor. Om vi börjar med en typisk kavaj har den på utsidan två stora fickor samt en bröstficka. På insidan har den minst två rymliga innerfickor (för plånbok, mobil, pennor mm) samt i normalfallet ytterligare två mindre fickor.
I byxorna har man två rymliga sidofickor samt två bakfickor + eventuellt en mynt/biljettficka.

Lägg till detta att en normal skjorta ofta har en bröstficka och ni förstår genast att en man som inte främst söker en elegant profil har oändliga, och minst sagt tillräckliga, förvaringsresurser.
Dessutom bär ju normalmannen ofta någon slags portfölj och där kan förvaras inte bara excelark, om nu någon trodde det.

Dock är jag medveten om att det finns män som inte utnyttjar de förvaringsmöjligheter som finns inbyggda i en kostym. Jag blev själv vid ett tillfälle tillfrågad av en expedit om jag ville ha de hopsydda kavajfickorna uppsprättade eller om jag för linjens skull ville ha dem fortsatt hopsydda.
Som ni säkert förstår var jag tvungen att döda honom.