lördag 26 september 2009

Resebidrag.

Jag ska på födelsedagskalas ikväll. Och på inbjudningskortet står det att jag inte behöver tänka på present, men däremot gärna pytsa in ett litet ekonomiskt bidrag till en resa med familjen.

Där det otyget gillar inte jag. Jag känner olust. För det första tvingas jag in i nåt konstigt val, där jag ska bedöma hur mycket jag kan tänka mig att bidra med. Oavsett vilken summa jag kommer fram till, så känns det fjuttigt.

Och sen ser jag framför mig hur födelsedagsbarnet sitter där och granskar sitt kontoutdrag och noterar exakt hur mycket jag tyckte att han var värd.
-"Jaha ja, Knösbergs skickade med 1.500 på resan, men den där gnidna Ank, hon tyckt att ynka 300 spänn räckte. Fnys...."


Jag är ju normalt jättenoga med att pilla bort prislappen på presenter, men här ska jag nu plötsligt flasha med prislappen helt öppet.

Nej, det blir inget resebidrag den här gången heller. Hoppas inte gossen blir sur om jag helt enkelt köper en bra bok. Som han kan kan ta med sig på sin semesterresa.

3 kommentarer:

Jockeyboy sa...

Jag skulle tackat nej till en fest där det i inbjudan står att arrangören vill ha pengar. Å andra sidan vägrar jag att ta av skorna i hallen också.
Hade det stått i inbjudan att jubilaren tänker använda pengarna till droger skulle jag fortfarande inte ha gått på festen, men övervägt att skicka en hundring med brev bara för att premiera ärligheten.Och för att drogfria födelsedagskalas riskerar att bli så tråkiga.

Anonym sa...

Håller helt med! Du gör helt rätt - köp en bok och vägra ge dig in i cashöverlämnande. Mycket ofint och skapar bara jobbiga situationer.
/Johanna

Anonym sa...

Jag vill veta vem du skulle till, fast det får jag inte.A-L