måndag 27 april 2009

Det luktar bränt.

Vad är vitsen med oparfymerad solcreme? Köpte en flaska på Apoteket härom dagen som hette nåt med "oliv" och luktade..... absolut ingenting.

Är inte grejen med solcreme att den fullkomligen ska stinka sommar? Att ligga där i sin solstol och lukta oparfymerat känns ju helt meningslöst.

Jag minns Niveadoften, inte cremen i den kladdiga burken med ihopknycklat foliepapper över, utan Sollotionen. Den på flaska.

Och jag minns Delial. Gud, vad Delial luktade sommar! Finns den att köpa längre? Tror inte det.


Och så förstås Hawaiian Tropic. Oljan alltså, utan solskyddsfaktor. Där låg man på det glada åttiotalet, blänkandes som en nybadad säl och formligen stank kokos. Jag minns texten på etiketten: "To be used only by those with a heavy tan".

Och inte var det nåt jävla snack om solskyddsfaktor heller. Kokosoljan kokade på kroppen. Och brun blev man, som en liten negurr. An exceptional heavy tan.

9 kommentarer:

Jockeyboy sa...

Många fångar brukar fly från fängelset genom att smörja in sig med smör och så att säga "glida" genom gallret. Smör är ju det alla kategorier effektivaste solmedlet så när fångarna väl är ute kan de snabbt bli av med den karaktäristiska fängelseblekheten och skaffa sig en klädsam "bränna". På så sätt blir de hart när omöjliga att identifiera och undgår infångande. Fråga Svartenbrandt - han har säkert smort in sig med smör många gånger.

Ank sa...

Klart han har. För att inte snacka om Ursut, han måste ha badat i smör på sin tid - rumänskt smör; smoerdagüllierim

Anonym sa...

Jag vet!!!! Företag kämpar som galningar och betalar miljoner för att skapa "igenkänning"..i såväl design som signaturmelodier och Delial kan nog vara den mest lyckade "sommarigenkänningskänslan" alla kategorier! Och vad gör man? Jo, man lägger ner Delial...jag ville ha sådan parfym..letade i år efter den!
Så helt ofattbart dumt. Och vad gäller faktor så är det bara nonsens också. I alla år har även jag pressat utan annat än Jordnötsolja från Apoteket..och då solade man med sans. På känsla..man kände när det var dags och lugna sig/och rulla sig till skugga...NU när man ska ha faktor så ligger man och ignorerar alla varningslampor "för jag har ju faktor"...har väl aldrig bränt mig som på senare år med faktor.
Så sent som i somras var bara tanken på att sova med en lakan på mig rena tortyren...trots faktor 25..nej, tacka vet jag rejäla doningar!!
men så är jag lite....rynkig också..dessvärre..
Sussi

Annelie sa...

Men apropå parfymerade saker... vad är det här med blomdoftande bindor?!

Chrillo sa...

Mmmmmmmmmmmmmm Delial. :-D

Ank sa...

Annelie, de blomdoftande bindorna har jag missat, men det påminner mig om nåt ännu dummare som jag har stött på. Jag var med i en testgrupp som provade nya produkter för massa år sen och då testade vi en amerikansk produkt som var en storsäljare där - nämligen blomdoftande tamponger!! Rosa var de också. Så jävla dumt.

helena sa...

Tänk att man minns "For those with a good base tan." (jag hade väl faktor 0,5 då eller nåt). Minns ingen annan beskrivning på någonsomhelst flaska.
Produkterna Te med kaffesmak och den spännande tubkombon "Tomattisenappi" minns jag däremot. Med blandade känslor.

Anonym sa...

Men den där brun-utan-solen då,vaddennuhette, som man blev både brun och RYNKFRI av!
Som vi köpte på eivy flodiiin, och som blev förbjuden sen?
Den saknar jag.
Negerfröken på Karlavägen

Ank sa...

Ja, den i den gula tuben. Vad tusan hette den? Den älskade vi.