måndag 27 april 2009

Kommunala vedermödor.

Jag är lite skör på mornarna och är van vid att ha det tyst och lugnt omkring mig då. Normalt åker jag ju bil till jobbet och i den är det alldeles ljuvligt tyst. Men nu är ju den är trasig, så jag åker buss till jobbet.

Och det är nånting annat det. Herregud, vilket jävla liv det är på bussen på mornarna. För att ta mig till mitt arbete bordar jag 69:an, som är en av de linjer som passerar hyfsat nära Junibacken och allt annat barnvänligt som ligger och lockar på Djurgården.

Detta innebär att bussen är p a c k a d med skol- och dagisklasser samtidigt som jag sitter där och är skör och vill ha lugn och ro för att vakna till liv.

Varför i helvete måste skol- och dagisklasser vara ute och åka buss mitt i morgonrusningen? De kan ju ta sig till Djurgården när som helst på dagen, men nejdå, de ska nödvändigtvis ta sig dit i svinottan tillsammans med alla andra pendlare.

Lägg sedan även till alla föräldralediga, som har varit vakna sedan sex och som nu måste hasta ut för att sörpla latte med andra morgonpigga likasinnande. De ska också knö in sig med sina gigantiska dubbelbarnvagnar på bussen.

Obegripligt för mig. Och till på köpet ska man behöva känna sig som ett svin för att man inte reser sig och lämnar sin plats till en vinglig fyraåring. Dagisfröknarnas blickar bränner som lödkolvar i min nacke, men jag står emot.

Jag sitter kvar och låter ungarna rulla som bowlingklot i gången. Det kan ju inte vara mitt ansvar.

Jag behöver lugn och ro på morgonen.

Några nypåstigna?

31 kommentarer:

Jockeyboy sa...

Det här är en kamp du aldrig kan vinna - du får alla emot dig. Mitt råd: skaffa en ny bil, en som inte är dömd till skrotning av ödet, utan en som för dig i splendid isolation till den plats du önskar.

Chrillo sa...

Älskade A.
Här måste jag få hålla med Jockeyboy. (Det är inte ofta) Du har ju blivit vuxen och har fast anställning. Torde således kunna unna dig banklån och tämligen ny ( i alla fall fungerande) bil.
Köp och kör!

Anonym sa...

Åter igen..härligt att läsa om likasinnade även om du verkar vara betydligt mer tolerant än vad jag är. Och modig!! En busstur under dessa förhållanden hade knäckt mig för all framtid, åtminstone resten av veckan...går icke an. Och barn i all ära, men de kan ju inte vara tysta på befallning, det är det besvärliga. Självklart ska du hävda din rätt att få sitta på turen, möjligen resa sig för äldre som inte kan hålla i sig på ett vettigt sätt, men annars-skulle inte tro det!
Själv reser jag på moped eller med taxi vilket ruinerar mig, men jag ser det ändå som något jag gärna kastar mina pengar på, världens bästa överrock!
Sussi

Ank sa...

Chricko och Jockey, vem fan snackar om bilar??? Jag snackar om bussar! SKÄRP ER!

Sussi, dig kan man alltid lite på.

Anonym sa...

Ja, mig kan man stole på! Kommunalt är fantastiskt irriterande och mkt påfrestande för nerverna. Stålsättning gäller.
Vill verkligen dra en lans för mopeden. Billigt, snabbt, lätt, allt tar 7 minuter.
Förträffligt!
Nu ska du höra, jag vet vem du är nu..men jag tror inte att du vet vem jag är! Så Kul!!

Ank sa...

Nej Sussi, jag vet inte vem du är (än) - men för några inlägg sedan använde du ett uttryck som gjorde att jag började ana att du och jag nog känner (till) varandra. Jag tänkte faktiskt skriva och fråga dig då om du kände en gammal kompis till mig (som tyvärr inte vandrar bland oss längre) eftersom du skrev "Så ska benen gå på Doris". Inte många som inser storheten i detta fantastiska LL-uttryck.

Nu är jag nyfiken, det ska erkännas.

Anonym sa...

Haha, vad roligt det är....för att öka spänningen så kan jag berätta att vi sågs, helt appropå förstås, bara för ett par veckor sedan!! Ja, alla som uppskattar den typen av språk och uttryck är det något med, tycker jag...själv lyssnar jag till lite extra om jag hör ngn som "tar sin Mats ur skolan" eller liknande! Eller som min mormor brukade säga om folk hon tyckte saknade stil och boklig bildning "no, he is NOT from the top-drawer"...
Vilka ledtrådar vill du ha and i shall give them to you!
För det är tråkigt att bara vräka ut det, eller hur? Jag har vägt om jag ens ska ge mig till känna alls...men jag kunde alltså inte motstå idag i samband med "Kollektiv-problematiken"...

Anonym sa...

Och vem är kompisen som vandrat vidare?!
Om vi börjar nystandet där..

Ank sa...

Hans initialer nämnde jag nyss; L.L.

Anonym sa...

...kan inte komma på tror jag..men mest för att jag försöker för hårt..man eller kvinna?

fd team taklökmedlem sa...

finns ju annat kollektivt,för just sköra.ibland längtar även jag dit. trots att jag, som den lantis jag nu är, slipper 69an.
jag har tipsat dig förut, och gör det igen, go amisch!
då får du skaffa dig en ytte-pytte-toy-datamaskin, så dem andra inte ser hur du slösar på jordens resurser.
voff

p.s tänk sen hur det kommer bli med vovve på 69an d.s

Anonym sa...

Haha,Ja, inget går upp mot en Riksha till jobbet!
Trevlig start på dagen, energisnålt, relativt billigt skulle jag tro. Vad tar de för en Riksha-tur i dessa dagar? Någon?

Sussi

Helena sa...

Tillbaka till grundproblematiken: varför ska folk ut och nöjesåka i rusningstid? Det är som på Weibulls: varför ska pensionärerna fråga efter grobarheten på en ny sorts frö just mellan 12 och 13 på vardagar? Håll er till klockan 14 eller passa på vid 10-rycket, är mitt tips.

Anonym sa...

Ank, strunta i de sura blickarna. Först på får sitta. Ett av de få privilegirena med kollektivtrafik. Och håller med, vad ska de ut i rusningstrafik för? När vi andra har fullt sjå med att ta oss till jobbet kan väl de ha fruktstund.

/M

Ank sa...

Heja Helena! Håller verkligen med. Eller när de står och tar upp dyrbar kötid på Systembolaget kvart i två, dag före helgdag med sina små löjliga fjuttbeställningar.

F ö såg jag nya moderna plastvarianter på rickshas (hur stavas det?) i Rålis härom dagen. Säkert svindyrt att hyra en sådan. Och så dum man skulle känna sig.

Och vad gäller L.L, Sussi. Om du inte kom på det, så kände du nog inte honom. Han dog för några år sedan och jag tror det var han som hittade på uttrycket "Så ska benen gå på D" (eller åtminstone introducerade det i mitt liv). Han hette Lasse Larsson, en stor och tjock och glad och underbar reklamfilmare, från början stillbildsfotograf, drog sedan igång ett produktionsbolag som hette Ohlala tillsammans med två andra. Bekant?

Anonym sa...

Jag vet precis vem det var förstås!! Man kan inte säga att vi var kompisar, men min mamma kände honom och jag kände förstås mkt väl till honom och vi hälsade om vi sågs!
Den gamla skolan...den gillar man ju. I alla avseenden faktiskt!
Ska jag säga var vi sågs så är allt uppe på bordet för allmän beskådan! kanske är jag ngn som du ogillar..vad tråkigt det skulle vara då...
Hej,
Sussi

Chrillo sa...

"Den gamla skolan...den gillar man ju. I alla avseenden faktiskt!"

De som säger att "det var bättre förr" var oftast det.

Anonym sa...

...mm, en omskrivning för att slippa verka som en bakåtsträvande Fjäderpenna och bläckhorns-person..som jag nog dessvärre är..lite. Det är ett trist drag också..eller kan vara!
Sussi

Ank sa...

Sussi, jag tror verkligen inte att du är ngn jag ogillar. Det finns visserligen några där ute, men så himla många är dom inte. Och åtminstone i det här forumet känns det som om vi är synnerligen överens om det mesta. Men för spänningens skull kan vi väl hålla inne med din identitet ett tag till. Jag kanske kan luska ut på egen hand.

Du kan ju börja med att berätta om du heter Sussi irl.

Jockeyboy sa...

Jag säger som kvinnor brukar svara mig när jag vill bjuda på lunch eller kaffe: "Va jobbigt det här blev då!!"

Ank sa...

Ja, nu kan det stekta fläsket vara kokt. Eller skiten kan ha träffat fläkten, big time. Men vi håller tummen för en lyckad utgång.

Anonym sa...

Trumvirvel............JA!! Jag heter Sussi och mitt efternamn börjar på "O"....jag är rädd nu....
Ja, det vore så skittrist om du tycker att jag verkar vara en äcklig människa för jag tycker du är så skitkul och bra! En hederlig människa tror jag att du är. Och varje dag, like clockwork ,går jag in på din blogg och aldrig någonsin går jag ur den utan att att nicka medhållande!Och skratta lite för mig själv!
Sussi
p.s roligt om jag egentligen hette....Anita eller Daphe eller något, men valde "sussi" som pseudonym!

Ank sa...

Det här är för jävla kul, Sussi. Nu tror jag faktiskt att jag vet vem du är. Om det är du, så har du ett efternamn som är ett förnamn. Och i så fall träffades vi som hastigast för nån månad sen på PAs när jag käkade middag med en gemensam kompis, en kvinnlig skådis med samma efternamn som jag.
Kryptiskt, va.... Stämmer det, har jag rätt?

Anonym sa...

Rättttttt!!!!!! Bra jävla detektivarbete!! Hur tog du det? Vad avslöjade mig?
Är jag äcklig??

Anonym sa...

Nu är jag så nyfiken att jag går in och kollar på "kommentarer 24" var 3 minut ungefär...för att se vad du har skrivit! Jag är dö-spänd på vad du ska säga..hur du listade ut vem jag var på bara ett så vanligt namn som Sussi och att vi sågs för ett par veckor sedan...det var ju i princip det enda du visste! Eller hur?
Berätta! För jag ska vara på PA:s om en timme...

Ank sa...

Yippie, det är du! Du är definitivt inte äcklig, tvärtom. Jag tog det på nåt så enkelt som att du sa att ditt efternamn började på O och så kollade jag bland dem som följer din blogg och där fanns det minsann någon med samma namn. Och så nämnde du att din mamma kände LL. Ja, det ena gav det andra, helt enkelt! Gud, vad roligt.
Ha en härlig Valborgskväll på PAs. Själv ska jag äta tysk färsk sparris hos en kompis. Fina fisken.

Anonym sa...

Jävla Madde! Min syrra "gave me away"....eller hur!?
Jag skrattar för mig själv nu!
Fjuh vad skönt att jag inte är äcklig eller så! vad hemskt det kunde blivit om du hade en uppfattning om mig som man ju kan ha om folk...och HAR ganska ofta t.o.m(jag)japp, nu är allt uppe i dagsljus och vi fortsätter väl bara som om inget av detta har hänt?! Bortsett från att jag kommer att hälsa nästa gång med igenkänning då!
Deutche?. Warum nicht Swedischer Sparris?
Sussi

Anonym sa...

Ja, fan vad roligt detta var! Rom! Från ingenstans!
(alla vägar bär till Rom) "Från Ank skulle jag bara säga", kom Jens och sa...och det tog mig allt 10 sekunder att fatta ordentligt..trodde först att det var ngn snubbe i baren som skulle bjuda på drink plötsligt...och blev avig..men så sa han"Ank" igen...Åhh vad kul! Tack för fina droppar som satt precis där de skulle, till min dessert bestående av friterad banan, chokladglass och kolasås..en bomb alltså!
Jag har berättat för alla som vill höra på om det här avslöjandet och det är knappt de tror mig!
Ja, det blev en rolig torsdag till slut, tack för det!!
Sussi

Ank sa...

Så här års är die deutsche vita sparris da´ shit. Inget går att jämföra. Tycker jag.

Nästa gång vi ses så vet vi att vi ses. Det ska bli kul. F ö ses vi i cyber. Hoppas du hade trevligt på PA´s. Hej och nattinatti

Ank sa...

Nu lade vi ut våra inlägg i exakt samma sekund, det var märkligt.

Good old Jensa, honom kan man alltid lita på. Jag lät honom välja nåt som passade. Hoppas det var till belåtenhet. Det här är faktiskt jättekul, du är min första cyberkompis. Vi ses i vimlet. God natt igen och hej svejs

Anonym sa...

....och Jens valde en ill-stark Rom som ville rafsa av mig Hornhinnan, men jag (vi)Anna Hagert och jag fick allt i oss den! Anna vet hur man dricker Alkohol på ett...utåtriktat sätt!! Ja, Annika, att jag skulle få en Cyberkompis var ju högst otroligt och väldigt roligt!!
Sägas bör, att även PA:s serverade Tysk Sparris igår, så det måste vara skiten i år!

Ja, fan vad roligt!
Sussi