måndag 6 april 2009

Voff?

Jag funderar allvarligt på att skaffa hund. Det är visserligen inte första gången jag säger det, men det har aldrig varit mer konkret.

Det finns en tik därute som troligen väntar smått. Och det finns en matte som propagerar stenhårt. Och det jag går igenom är nog närmast att likna vid de våndor som blivande förstagångsföräldrar går igenom, antar jag.

Jag har inga barn och jag har aldrig haft hund. Jag har egentligen aldrig haft någonting mer än mig själv att ta hand om - och det har varit fullt upp. Men jag älskar ju hundar! Och än har ingen huggit mig av avsky. Tvärtom, de flesta hundar verkar gilla mig. Så varför har jag då inte skaffat någon tidigare?

Jo, för att jag tar det på så otroligt stort allvar att jag aldrig har hittat det rätta tillfället. Jag ställer mig själv alla rannsakande frågor; hur ska det gå, ska jag ha råd, vad måste jag ge upp, vad ska jag göra med vovven på dagarna om jag i mitt vagabonderande frilansliv inte får ta med den till jobbet? Visst bor jag för trångt? Ska jag verkligen ha en valp, är det inte bättre med en omplaceringshund? Tänk om jag tröttnar?

Tusen frågor far genom mitt huvud.

Medan E ligger på och skickar bilder på Mumtaz, som troligen är dräktig med en yster gosse från Provence. Är det så, blir det nedkomst någon gång i maj och valpleverans i mitten på juli.

Visst fan är det dags!? Visst är jag redo att börja ta ansvar för en annan varelse? Visst behöver jag någon som kräver att jag kliver upp ur bingen på mornarna? Visst har jag gjort mig förtjänt av en kompis som blir galen av lycka när jag kommer tillbaka från affären? En som heter Trofast och lägger sitt huvud i mitt knä och och säger voff?

Eller inte...


En sådan här, kanske?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, mycket bättre med hund, annars kanske du köper fåglar, det slutar inte bra. kram Steenskvättan

fd team taklökmedlem sa...

-hoppsan sa, det var på (hela)tiden!
gratulerar!blir så glad så jag kvittrar!
och från fraaance dessutom.
pudeln äro även den från fraance. fast den är en fågelhund.
voffelivoffsan

Själv hundbiten sa...

Är det inte hemskt hur många bara lämnar kvar sina sommarvalpar på landet när dom åker hem efter semestern. Fattar dom inte vilket lidande dom orsakar?

Kim sa...

så klart att du ska skaffa hund. seså! slå till.

Anonym sa...

jag kan stajla hans korg för en hundring!

hehe.
falconetti

Chrillo sa...

Klart bruden ska ha en jycke.
Men skaffa inget litet brunt krulligt bjäfsigt som lilla -du vet vem.

Anonym sa...

Jag kom direkt att tänka på den där släktklenoden som du går och funderar på, skulle den inte passa utmärkt för en valp att sova i? Eller att ha som matskål när vovven blir större? Lite beroende på hur stor han blir, förstås. ;-) /K

Ank sa...

Vilken kanonidé, K! Vända upp och ner på den och ha den som hundkoja sommartid kan också funka.
Det är verkligen en universalklenod.

Annelie sa...

Eftersom du skrivit ett helt inlägg om din vånda så tycker jag att det låter som om du är väldigt redo! Slå till!

Anonym sa...

Klart du ska ha en fågelhund lilla A.
/M