torsdag 11 december 2008

Take Away. Take Home.

Jag är inne i en period när jag inte orkar laga mat. Jag kommer hem rätt sent på kvällarna och pallar inte att dra igång köket. Så jag ringer ganska ofta efter take away. Jag ringer till samma krog. Och jag beställer samma rätt. För den är god och billig.

Det börjar bli pinsamt. Jag tror att de börjar känna igen mig. Jag skäms att jag inte testar några andra av deras rätter. Jag har börjat förställa rösten när jag ringer in min beställning. För jag är rädd att de ska ropa över hela lokalen när vi lagt på luren:
- "Nu ringde den där trygghetsnarkomanen som alltid beställer nr 12 igen. Är det nåt fel i huvet på henne eller...?"

7 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen. Lammcorma från Happy India. Jag rodnar jämt, och den är jättegod, och jag prövar aldrig nåt annat. Där.
Fast ta svängen förbi Zinken och pröva thai-kiorren i backen uppmot Skinnarviksparken. Det är absolut super! Typ bäst i stan.
Natti natti

Anonym sa...

Trygghet har inget med saken att göra. Tänk alla gånger man tvingat sig till att välja något annat än det man alltid tar, just bara för att våga något nytt. Man blir alltid besviken. Beteendet är sunt, smart och - skulle jag vilja påstå - empiriskt.

Ank sa...

Kära Lolo och Helena!
Tack för ert stöd. Skönt att veta att man inte är den enda trångsynta vaneidioten i världen. Jag kommer fr o m nu att beställa mitt stekta ris med högburet huvud.

Och du har helt rätt, Helena; den enda gång jag testat annat (för att utmana mig själv) var det helt enkelt inte lika gott.
Why change a winner, som vi brukar säga på Svensktoppen.

Anonym sa...

Nu tycker jag att du är lite elak mot svensktoppen.
"Du är min man" har ju faktiskt halkat ner till en förnedrande tredjeplats.

Anonym sa...

Strunta i att kökspersonalen skrattar åt dig bakom din rygg. Bara du själv vet i ditt hjärta att du duger så blir det lätt att stå upp för att du gillar att äta samma mat hela tiden.Du är större än de småsinta kockarna som bara letar efter någon att racka ner på.
Så "Go girl" - du duger!!

Anonym sa...

Ok, här behövs en avvikande mening, helt klart. För mindre empiriskt än så blir det ju liksom inte. Självklart måste du ju testa något annat! När du dessutom nämner stekt ris, luktar det kineskrog lång väg. Då är det dags för att testa en thai, mongol, indier, grek eller vadsomhelst.
Du kan ju får skjörbjugg, till exempel. Har du tänkt på det? Va?
Dags att släppa sargen, helt enkelt. Det kommer att bli kanon, ska du se.

Ank sa...

Stellan, du kan har rätt... Men bara synnerligen kanske.
Om mongol vet jag inte, har aldrig gått i gång på jak.