söndag 27 december 2009

Midnatt råder, rökelsen ligger tung.

På julaftonsnatten var jag på midnattsmässa i St Peterskyrkan i Rom!

Trodde jag.... tills jag upptäckte att jag var i Linköpings domkyrka.

För det är väldigt vad dom har katoliciserat till det (säger man så?) i Svenska kyrkan nu för tiden. Det var procession i altargången med 10-15 präster, trummor, fanor, korgossar i spetsklänning, en kille som gick först och svingade ett rökelsekar så att hela katedralen stank hippiegrotta, en annan som bar en ikon högt över huvudet. Lägg sedan till biskopen i egen hög person, med kräkla, tehuva och knallröd mässhake, som påven själv. Omringad av trogna anhängare.

Det var första gången jag har sett rökelse användas i en protestantisk kyrka. Själv hade jag absolut inget emot det, jag tyckte det var ganska livat. Men tydligen, för säkerhets skull, hade det utannonserats i förväg i tidningen att man skulle använda rökelse... Trots det nystes och fnystes det ganska rejält i kyrkbänkarna.

Men frågan är vad det fnystes mest över, röken eller otyget att dyvla på oss katolska sedvänjor....? För det ska gud(arna) veta, att i det här landet kanske vi är agnostiker - men först och främst är vi allergiker.

Host, host....

Inga kommentarer: