söndag 6 december 2009

Så här års blir jag lite religiös.

I december känns det helt naturligt att spela psalmer och juloratorier hemma på cd:n. Och springa i kyrkan.

Det blir inte så många frivilliga kyrkobesök för mig på ett år. De flesta infaller i december. Och jag är inte ensam om att bli lite smygreligiös i adventstider. Det måste vara en tillströmning utan dess like till kyrkorna runt om i landet så här års.

Och i kyrkan är man alltid välkommen. Men jag är övertygad om att kyrkans män och kvinnor tycker att det är skit att vi bara kommer och hälsar på nu och inte resten av året. Det vore roligt om någon präst nån gång fick nog och sa ifrån. Att han eller hon ställde sig i predikstolen under adventsgudstjänsten och röt
-"Jahaja, här var det fullsatt. Nu minsann passar galoscherna!! Men var var ni i slutet på februari och i mitten på september om jag får fråga? Inte här i alla fall..."

Det vore uppfriskande. Fast rätt läskigt.

Morr...

4 kommentarer:

Anonym sa...

har varit med om det! Prästen uttryckte tydligt sitt ogillande och han drog dompredikan istället eftersom de flesta av oss "missat" den!

Ank sa...

Vad roligt! Nu är jag bara lite nyfiken på vem du är....

Anonym sa...

det är ju din gamla väninna i dubajs!

Ank sa...

Jaha, hur i hela friden ska jag veta det??? Únderteckna, din stolla. Det är ju kul för mig att veta vem som skriver här, fattaruväl...