måndag 14 december 2009

Ljusklar hägring?

Idag, den 13 december, har jag inte sett en endaste Lucia. Inte ens en borttappad tärna. Är Lucian avskaffad?

Vad hände med Sveriges Lucia som man fick rösta fram i Året Runt? Där ljusdrottningen och hennes följe av besvikna tärnor bar lottapäls och åkte häst och vagn till Skansen, där statsministern krönte den lyckliga?

På väg hem från fest sent i natt borde jag ha stött på ett antal skamfilade, utfestade lucior och stjärngossar, men icke... Alldeles tomt på gator och torg.

Och under hela dagen idag, när jag har rört mig i vida cirklar i alla möjliga delar av stan - inte ett vitt nattlinne så långt ögat når, inte ens en liten bit borttappat glitter...

Och inte har jag hört Lucia-sången heller.

Men en lussebulle fick jag. På julgranscocktail hos G, vars gran är så magnifikt pimpad att den får Stenbecks gran på Skeppsbron att framstå som en avbarrad pinne. Där pimplade vi starkstark glögg och vin och knaprade på goda snittar och hade hur trevligt som helst. Trångt och trevligt.

Så det blev en en alldeles utmärkt luciadag, thank you very much - fast utan Lucia. Hon var nån annanstans. Om hon finns...

Annat var det på den gamla goda tiden...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Samma här! Icke en Tärna eller Lucia så långt ögat nått! vad konstigt..och tråkigt, snacka om att man kan störtgråta till ett fint tåg där alla sjunger ner på samma "sanktaaaaa Lucia" och upp samtidigt då..
Och nu lär det ju inte hända för nu är det den 14 redan..
Synd att avskaffa en sån gammal fin tradition..jag visste inget om att det var klubbat och klart..
Sussi

Annelie sa...

På Hasselbackens julbord hade de ett tåg. Med hyfsat skönsjungande tjejer i tonåren. De var säkert billig arbetskraft.

Anonym sa...

här på landet brukar man vanligtvis vara något efter. tydligen inte när det gäller lucia, som firades dagen innan(knappt jag vågar förtälja dig) med långt tåg på, ja just det, tågstationen...

för att få fram lite äkta känslor köpte jag ett tärnljus i plast med rött skaft på ICA nära dig. det ser exakt ut som det alltid gjort.
åsen

Johanna sa...

Väldigt rolig bild, de liksom betonar priset på 10 kr, jämfört med det på 100, 50, 25 och 15... Det vara ndra tider det. Nu skulle det stå VINSTCHANS med versaler över hela bilden och 100 kr i bokstavsstorlek 120.


Lucia skulle stå med små små bokstäver längst ner till höger..

hvz sa...

Samtliga Lucior var på Globen. FANTASTISK eftermiddag / kväll.
Ank nästa gång du vill se något hör av dig!

Ank sa...

Annelie, det är ALLTID tjejer i tonåren - det är det som är grejen. Hasselbacken var ett tag sen man var på.... Bra nu för tiden?

Johanna, tänk att vinna 10 spänn i en Lucia-omröstning!! Det vore nåt det.

Hvz, vad härligt att höra av dig här! Hur har du hittat hit?Välkommen, vetja.
Du verkar f ö bo på Globen nu för tiden. Man är allt lite nyfiken på vad som händer där i kulisserna.

Vad gäller Luciorna där, så har du förstås rätt - det är där dom hänger nu för tiden. Jag var limmad under alla år som brorsdottern gick på Adolf Fredrik. Magiskt, är ordet!!!! Hade tänkt gå i år, men så kom annat grejs emellan. Puss