tisdag 13 januari 2009

Zzzzzzzzzzzzz.

För ett tag sedan kunde vi läsa om en undersökning som slår fast att den som har sömnproblem löper risk att dö i förtid.

Forskare har också kommit fram till att dålig nattsömn kan göra dig fet. Innan du dör i förtid, alltså.

Idag hör jag på radion att en amerikansk forskargrupp konstaterat att de som lider av sömnbrist oftare blir förkylda!

En metod för att bevisa denna sensationella tes har tydligen varit att väga snoret hos personer med god nattsömn respektive de med dålig och kommit fram till att de som sover dåligt producerar mer snor. Man blir svag i knäna av tacksamhet över dessa nya forskarrön. Det känns som väl förvaltade pengar.

Nu funderar jag på att söka anslag för att bevisa min egen tes:
Sömnbrist gör dig jävligt trött.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ja ja!
Och kan du inte ta reda på om den som är trött till större del än vi andra lider av sömnbrist också, när du ändå håller på? Och om den som lider av sömnbrist sover mindre. Och om den som sover mindre löper större risk att somna. Mera pengar åt forskningen!

Anonym sa...

I det här sammanhanget kan jag mycket väl tänka mig att skänka min kropp till forskningen. I'm in.